Ik maak mijn afbeeldingen in paint shop pro.
Ik maak van alle afbeeldingen een site in Fireworks.
Ik kijk naar hoe alles eruitziet.
Ik schrijf zelf de code mbv div's (dus niet die rotzooi die Fireworks er zelf van maakt).
Dan heb ik m'n site.
De PHP-code schrijf ik apart tot deze volledig werkt, nadien bouw ik deze in in de site.
En dan nog wat laatste wijzigingen :).
Ik maak eerst een standaart sysje, config, header,footer dan maak ik het zo dat ik een paar dingen heb die ik gebruik en dan veranderen ik alleen de style sheet en de header/footer en ik heb mijn layout en script.
1. layout ontwerpen
2. layout versnijden, en dan met div's en css layout ontwerpen.
3. op CMS systeem modules aanmaken
4. voorbeeldcodes om cms uit te lezen op pagina en deze aanpassen naar site,
5. site invullen in cms + eventueel herschrijven modules in cms
Meestal heb ik eerst wat dingen in mijn hoofd die ik vervolgens op papier ga zetten. We hebben het dan niet alleen over het design maar ook dingen als de doelgroep, vereisten etc etc. Het klinkt enorm makkelijk maar soms is dat eigenlijk best pittig...
Als alles op papier staat is het tijd om echt te beginnen. Meestal betekend dat een lege css en html file. Maar als het een wat meer grafischere website is zal ik eerst beginnen met photoshop.
Eerst stel ik de eisen en bepaal samen met de klant wat er allemaal in de website moet komen. Het idee schets ik op papier.
Na het schetsen maak ik een ruwe opzet op de computer geheel in een grafish programma. als dat goed wordt gekeurd maak ik de layout nog steeds in het grafische programma.
Op dit moment ben ik bezig met een vrij groot project, daar hebben we de volgende aanpak:
1) design in Photoshop en opstellen requirements
2) samenstellen workflow
3) datamodel opstellen
4) design uitwerken in html/css m.b.v. template engine (xml voor de configuratiebestanden)
5) testen met losse arrays die de data bevatten
6) javascript toevoegen
7) testen met losse arrays die de data bevatten
8) database maken
9) data- en business-layer in php uitwerken
10) testen met database
11) xml-interface met overige partijen uitwerken en testen
12) overall functionele test
13) overall gebruikerstest
Een hele berg werk, maar dat krijg met grotere projecten waar je met meerdere mensen gelijktijdig aan werkt. Op dit moment wordt er gewerkt aan de punten 3 t/m 8 en zijn er ook nog wijzigingen in het design, punt 1...
Over 2 maanden moet het klaar zijn, wordt nog een uitdaging!
Je zal idd net zoals Arjan eerst op papier moeten beginnen, dan weet je tenminste wat je precies allemaal moet maken.. en daarna derest (zoals eerder genoemd)
En zomaar website's maken voor anderen kan lastig zijn, als je goed bent in scripten en slecht in design zal je toch zoizo met 2 man moeten werken, en andersom ook ;)