Ik vraag me af, hoe bouwen jullie altijd een website op?

Ik begin meestal met de HTML / CSS structuur, maak dan de grafics enzz... en daarna script ik een aantal "dingen" voor de website....
note: dit is een heel verhaal geworden, maar het komt erop neer dat ik eerst denk, dan PHP, dan templates (omdat ik tijdens PHP toch wel weer verbeteringen verzin) en dan uitbreiden, functies toevoegen, dus niet alle functies in 1 keer erin bedenken tijdens PHP, want afwisseling houdt het werk leuk. Voor een uitgebreider verhaal....

Ik begin meestal met het bedenken wat ik nu eigenlijk wil, en wat ik in de toekomst er nog bij zou willen. Dit gebeurt over het algemeen voornamelijk op de bank tijdens een slechte film of voor het slapen gaan...

Vervolgens begin ik met de database, en een klasse voor het beheer van bijvoorbeeld een film. Deze klasse is dan dus de verbinding tussen de data uit mijn database en mijn scripts/klasses die de acties regelen. Hierbij bedenk ik dan dat ik een Database-klasse nodig heb, dus maak ik die, of ik hergebruik eentje die ik al eerder had gemaakt. En dan gaat dat zo door, en op een gegeven moment zit ik dan naast een filmdag-website een heel framework te maken met een register, instellingen, events, handlers, SWT enz enz. Dat doe ik dan grotendeels tegelijk (waneer ik iets nodig heb breidt ik mijn klasse uit). Dit zou dus niet de manier zijn voor een meer-mansproject, maar voor mijzelf werkt het ideaal, zeker omdat het zo de nodige afwisseling oplevert.

Hierbij is dan ook een Viewport-achtig-iets betrokken, en dus maak ik wat test-templates, waardoor ik weer mijn SWT-bibliotheek uitbreidt, waardoor ik weer de manier waarop handlers werken vernieuw enz. Die test-templates zijn bij mij meestal redelijk goed opgebouwd, en het is dan ook alleen maar een kwestie van CSS-bestandje maken en ik heb een fatsoenlijk uiterlijk.

En dan komt het, dan bedenk je dat je ook nog een Rating-systeem bij iedere film wilt hebben. Dus je maakt een SWT-functie die 5 sterretjes weergeeft, een Handler die de votes afhandelt, je breidt de film-klasse uit met functies als Film::getVotes, Film::getVoteAvarage en Film::getRating (combi van de vorige 2)

En dan bedenk je dat Recensies ook wel leuk zijn. Dus je maakt een klasse voor recensies (Review). Database-klasse heb je al, dus die Recensie-klasse is niet veel groter dan 25 regels. Je maakt een handler waarmee je recensies kan toevoegen, ook niet meer dan 25 regels bij mij (template instellen (init) en verwerking indien er gesubmit (onSubmit) wordt. En dan bedenk je dat dit een mooie plek voor 'implements' is, dus je past even snel al die andere handlers ook aan (stuk of 5) en je hebt weer een lading functionaliteit erbij. Dan nog een template, form-velden kan je maken met de SWT-bieb, en dat alles kost niet meer dan een half uurtje :)

Het is dan dus eerst een hele lading werk, maar daarna is uitbreiden een eitje.
Ikke doe het anders als de meeste:

1) Doel/nut bedenken (soms eigen vaardigheden)
2) php
3) design
4) totale functionaliteit testen/laten testen.
Mag ik dan vragen;

Wat is je beste project/ontwerp tot nu toe?
Domme vraag, in mijn geval in ieder geval ;)
euhm:

eerst allejs in php maken, tot alles PERFECT ( kan bijna niet bij mij ) werkt. en dan testen testen testen.
PHP gedeelte klaar? ( klaar is dus met alle MySQL shit erbij enalles ) dan begin ik het in de layout te zetten.
Mijn beste project tot nu toe vind ik zelf www.cultuurkids.nl, een website in opdracht van de provincie Noord-Holland.
@Jelmer: supernette code! Maar is er ook een reden dat je regelnummers niet bij het begin beginnen en niet op het eind eindigen?
Uh,
1. HTML prutsen
2. Script maken
3. Design mooi maken
4. Content toevoegen
5. Kijken hoeveel bezoekers ik krijg (erg weinig meestal..)

Laatste project: www.msgerlive.nl
Beste project: www.stefanuzz.nl
Laatste project voor een klant: www.swowezep.nl

:)
@Kasper: Ander lettertype misschien? Andere browser? (ik Firefox/Camino) geen idee. Hier doet hij het prima, zelfs waneer ik mijn lettergroote met appeltje+plus en appeltje+min verander.

@Stefan: Mag ik je er even op wijzen dat Microsoft het niet appricieert dat hun downloads ergens anders gemirrord worden? Datzelfde probleem deed zich ook voor tijdens de verspreiding van de Vista beta.

Reageren