Zo, ben ik weer :). Wellicht kan je je nog herinneren dat ik lang geleden een VMWare Debian server in elkaar gedraaid had. Later heb ik nog een aantal aanvragen gekregen van mensen die het heel handig leek maar helaas had ik er op dat moment geen tijd voor.

Nu ik vakantie heb ben ik mijn lijstje aan het afwerken van dingen die ik nog moest doen. Het volgende agenda punt is de PHP handleiding maar de VMWare image heeft voorrang :).

Wat heb ik te bieden? Vrij simoel een zipfile met daarin een complete debian installatie met alles wat je nodig heb om een server op te zetten.

Apache 2.0.55 met SSL, PHP 5.1.4 met GD, MySQL 5.0.22, PHPMyAdmin 2.8.2, Samba (om er via het netwerk op te kunnen) & ProFTPD (ftp server). Deze nieuwe vmware is sneller en weer geheel van de grond af aan netjes opgebouwd.

Webserver:

PhpMyadmin (over ssl):

Netwerk:

FTPServer:

VMWare heeft een aantal voor en nadelen. Ik ga er niet dieper op in, basicly komt het er op neer dat het zo'n 75MB van je geheugen gebruikt. Maar het voordeel is dat het geen troep op je pc achterlaat en geen resources gebruikt als het uitstaat. Het allemooiste is dat het _niet_ jou computer kan slopen. Onmogelijk omdat de server volledig virtueel draaid :).

Zijn er mensen die hier intresse in hebben? Dat is mooi! Ik ga deze keer geen CD's opsturen... dat kosten mij ontiegelijk veel tijd. Omdat mijn thuisserver ook maar 100kb/sec up kan, en ik mijn 100mbit lijn er niet voor wil misbruiken stel ik voor om gebruik te maken van Emule. Daar heb ik echter wel 10 of meer man voor nodig die bereid zijn een paar nachtjes een paar kb van hun upload aan te bieden. Ik zal in ieder geval de komende 2 weken mijn upload opzetten ;). De eerste dagen is het niet zo snel maar zodra een paar mensen wat binnen hebben gaat het vanzelf sneller.

Download hem hier.
Weer even onder de aandacht brengen. De ED2k Link is dus:

ed2k://|file|VMWare%20Debian%20Webserver.rar|247754171|929ECCB4C22C6C78066D8190DF3D2AFD|h=C7NXFVTF4Y5OYJNXAJK3DUZW7KZSL5LD|/|sources,80.126.53.70:4662|/

Ik ga zo op vakantie maar Emule blijft dus aanstaan voor de geinteresseerde. Voor vragen kan je altijd mailen maar ik kan waarschijnlijk pas over 2 weken antwoorden.
Ik zal deze dagen mijn eMule ook aan laten staan, en alleen dit bestand delen, hopelijk kan ik anderen hiermee van dienst zijn, want ik wil het pakket zelf ook gebruiken (Welliswaar zonder VMWare, kan dat? Ik ga mijn server namelijk (een deze dagen) formateren en overzetten naar Debian 3.1..).
Volgens mij niet, je zal debian etc los moeten installeren.

[edit]Ik kom net een programma tegen dat wel andersom kan dus van fisiek systeem -> virueel systeem.

Er is dus een kans dat het ook andersom kan maar weet niet hoe.[/edit]
Debian zelf los installeren is trouwens een eitje. Apache installeren is ook een eitje. PHP erbij, nog steeds een eitje. MySQL, ook geen moeite aan. Samba, ik denk al iets lastiger (ik heb dan hier zelf Appletalk-achtig filesharing protocol erop gezet met avahi als broadcaster, dat was wel even tutorialwerk (de eerste keer althans)) en ik verwacht dat je met Samba ook zoiets zal moeten doen. Maar daar zijn natuurlijk nog wel tuts voor te krijgen.

Maar dan, beveiliging. Ik heb het geluk dat er een aardige firewall in mijn router zit, en dat ik daardoor mijn poorten kan regelen. Dus dan zijn alleen de open poorten (in mijn geval ssh en apache) nog een potentieel veiligheidslek. SSH heb ik voor redenen (proxy op school) naar poort 80 verplaatst, en apache naar 443, via https voortaan. Dus dat zal al wat verwarring scheppen. Ik weet niet wat Arjan allemaal heeft verandert om de veiligheid een beetje netjes te houden, ik in ieder geval niets. Dus dat zou ik eigenlijk nog wel even van Arjan willen weten, en ik kan me voorstellen dat jij er ook wel belang bij hebt waneer je je eigen debian-installatie in elkaar gaat bakken.
@Jelmer: Samba - eitje, maar erg lastig als de clients XP hebben. Dit geldt voor versie 2.
Ik houd van AFP. Simpel via Bonjour even een _afpovertcp._tcp rondsturen, en aan een tekstbestandje een regeltje toevoegen, en tada, een nieuwe werkende share :)

Ik moest er alleen even achter komen welk tekstbestandje het was, wat er op zo'n regel moest staan, en onder welke naam ik het zootje de Bonjour-ether in moest gooien :)

Maar wat is er sinds de komst van XP dan verandert aan het gedrag van Windows File Sharing? Bij mijn weten (ervaring) is het nog altijd even stressgevoelig :)
Ik wil dus eigenlijk dezelfde configuratie als Arjan, het makkelijkste is natuurlijk als ik die gewoon kan krijgen (klinkt een beetje brutaal). Het zal mij zelf ook wel lukken, maar zoals Arjan het doet.. niet.
debian webserver: base system installeren,
apt-get install apache2 php4 php4-gd mysql-server-4.1 php4-mysql samba

voor je ssh nog handig: apt-get install nano =P

EDIT: samba werkt echt vele malen makkelijker dan windows shares op windows zelf =P

Reageren