Hey, even een kletshoekje over de macbook.
Ik zit zelf erg te twijfelen om een macbook te nemen. Qua vermogen kan hij het denk ik wel aan, ik programmeer alleen maar geen games dus!!
Maarja zijn hier nog mensen met ervaring... die graag hun mening willen delen:) het kan hier.

p.s is het aan te raden om mijn desktop te vervangen voor een macbook die ongeveer 2 a 3 jaar mee moet gaan? ik heb nu Amd 3200+, mobo asus a8n5x, videokaart asus geforce en6600 td en 1gb ram kingston geheugen en een hdd van 200 gb (die ik nooit vol krijg:P)
Ik heb een jaar geleden mijn desktop PC vervangen door een Powerbook (voorloper van MacBook pro) Qua specificaties was het niet een enorme vooruitgang, maar het voelt echt compleet anders aan, in een positieve zin.

Ten eerste heb je de vrijheid van een laptop. heb je ook nog een draadloze router of een accesspoint ergens thuis (of bij de buren >:) ) staan, dan kan je met een beetje geluk door het hele huis heen internetten. Is het warm weer, dan zou je ergens in de schaduw, in de wind buiten een plekje kunnen zoeken. Je kan ook naar je vrienden toe gaan, laptop mee, en je ze je films/scripts/spellen laten zien. Of je neemt hem mee naar school voor je huiswerk of tussenuren, of voor je presentatie op een beamer. (en dat wil erg goed met powerpoint-vervanger 'keynote')

Dan heb je nog het voordeel van Mac OS X. Vooral bij laptops is Windows erg limiterend. Mac OS X kan prima met z'n stroom omgaan, dus reken maar gauw op 3 uur of meer zonder opladen. Daarnaast, en dat merk ik wel met mijn Powerbook, Mac OS X voelt echt ongelofelijk snel aan. Ook bij vastgelopen programma's (als je graag beta-versies draait van opensource-software), geen probleem, alleen het programma zal vastlopen of langzaam gaan reageren, de rest van je programma's zal er geen hinder van ondervinden.
Mac OS X ziet er daarbij erg goed uit. En het is niet alleen maar eye-candy, het is ook nog gewoon functioneel. Je kan de bewegingen volgen, en zo precies zien wat er aan de hand is. Geen zoeken meer naar 'waar is mijn venster nu gebleven?'
En omdat Mac OS X op een unix/BSD kernel is gebaseerd, is er erg veel software die er voor Linux beschikbaar is ook wel beschikbaar voor de Mac. Windows software kan je niet direct draaien *** maar voor ieder programma is eigenlijk wel een beter, en vaak ook gratis programma te vinden.

En dan is er nog de 'slaapstand'. Ik herstart mijn laptop enkel waneer er een update is geweest, en ik opnieuw moet opstarten. Zo is momenteel mijn uptime 12 dagen:
11:46  up 12 days, 16:04, 3 users, load averages: 1.23 0.53 0.47

Opnieuw opstarten, opstarten überhaupt is namelijk helemaal niet nodig. Klap je laptop dicht en hij gaat in een soort van slaapstand. Maakt niet uit of je nog een film het draaien, of een spel aan het spelen bent. Je klapt hem dicht, en alle hardware gaat gewoon uit, en je kan je laptop vervoeren of opbergen. In tegenstelling tot windows houdt Mac OS X je geheugenreepjes warm, waardoor je je laptop open kan klappen en echt letterlijk in 1 enkele seconde weer verder kan. Geen opstarten, geen 'uit slaapstand halen', echt direct verder film kijken of UT2004 spelen. En dat is echt zo'n enorme reden om al een Macbook (pro) te kopen. Je kan voor de buis gaan zitten film kijken, en waneer er reclame is pak je je laptop, opent hem, bezoekt even wat internetpagina's en zodra de reclame is afgelopen klap je hem dicht, gooit hem naar de andere kant van de bank en kijkt verder.

En dan hebben we als laatste (naja, er is nog zoveel meer, maar mijn vingers worden ook moe) nog instellingen. Alle instellingen zijn logisch opgeborgen, en altijd bij ieder programma op dezelfde plek te vinden. Nooit zoeken naar instellingen. Ook instellingen als 'draadloze verbinding' gaan prima en snel. Je hebt in je balk bovenaan een knopje met zo'n antenne. Druk je daarop, krijg je een lijst met verbindingen (uiteraard zonder te hoeven wachten o.i.d.) en je klikt op je verbinding, en plof, je bent verbonden. Andere systeemvoorkeuren net zo. Nooit herstarten nadat je instellingen hebt verandert, gewoon klik, en klaar.

En dan heb je ook nog exposé, en dat is echt ideaal. Mijn tip: koop een Mighty mouse bij je macbook, daar kan je namelijk lekker in knijpen en op drukken, en mee scollen, en je hebt een rechter muisknop, zoals gewend in Windows. Stel de knijp-knop in op 'alle vensters weergeven', naja, zoek maar even met Google naar een filmpje ervan. Het is gewoon niet uit te leggen hoe royaal exposé is.

En je hebt natuurlijk geen last meer van Windows-virussen, adware, spyware e.d. Geen domme internet-explorer balken meer, geen vage icoontjes op je desktop verwijzend naar reclame. En de firewall die in OSX zit ingebouwd is goed genoeg om te gebruiken in het dagelijks leven, al ben je zonder ook wel aardig veilig. Zeker waneer je router al een firewall in zich heeft. Maar geen Norton Internet Security, en dat is pas echt vooruitgang!

*** Met Bootcamp kan je Windows op je MacBook installeren, maar dat is net als met windows op een standaard laptop, je moet het langzaam opstarten, je hebt alle nadelen van Windows, en als je eenmaal Mac OS X bent gewent verlang je daar echt niet naar terug.
en... de nadelen?

*** Met Bootcamp kan je Windows op je MacBook installeren, maar dat is net als met windows op een standaard laptop, je moet het langzaam opstarten, je hebt alle nadelen van Windows, en als je eenmaal Mac OS X bent gewent verlang je daar echt niet naar terug.

Heb je eindelijk een iets niet-windows, en dan ga je er zeker ook nog windows opdraaien?? lol
Nadelen heb ik eigenlijk nog niet gevonden. Nee, serieus gewoon niet. Okee, eentje, ik kan geen Half-life 2 meer spelen. Maar ik heb het nu toch te druk met het spelen van World of Warcraft :)

En misschien nog een potentieel nadeel: je hebt geen Internet Explorer meer. Ik heb hier een andere laptop naast me staan om 1 keer per maand even Internet Explorer te gebruiken en mijnzijn CSS fouten te herstellen. het wordt misschien een erger probleem als je gevraagd wordt voor werk, en het CMS/de website die het bedrijf gebruikt alleen in Internet Explorer werkt. Maar om dat nu een reden te maken dat je je Mac links laat liggen, nee sorry hoor, ik zeg nog liever 'nee' tegen zo'n baantje. (Daarbij, ik werk zelf veel liever met code dan met een overdreven gebruiksvriendelijk CMS)
Ik heb zelf ook vaak nagedacht over een Apple computer, maar mijn nadeel blijft toch dat veel software gewoon nog niet gemaakt word voor Apple's, dat vind ik jammer.. omdat ik ze toch nodig heb :-)
Ik moet ook gaan werken met Apple's, echter heb ik er nog nooit mee gewerkt.. maar dat maakt niet zo heel veel uit.. maar zelf een Macbook hebben? neej dat hoeft niet persee, doe mij maar een goede dualcore laptop en Vista!
Nee het nadeel is, dat de rest van de wereld zijn ogen dichthoud en bijna alleen software voor Windows maakt. Dat is net even iets anders...
En dan zijn er altijd nog simulatie programma's zodat je gewoon Office kan draaien, en als je echt game verslaafd ben, dan zal je een PC bij de hand moeten houden.
Ik zou graag wel eens op een Apple willen werken.. heb je niet een soort Bootcamp maar dan voor Windows? Dus Mac op je windows computer?
Ik heb een keer dmv VMWare MacOS X gedraaid (nee, was idd niet legaal), maar werkt heel sloom, dus de echte functionaliteit kan je al niet testen.
das wel balen, ken namelijk niemand met een apple
Ben sinds februari over op een MacBook Pro. Heerlijk om mee te werken, een hele andere ervaring dan Windows.

Ik moet er wel bij zeggen dat de hardware ook niet vergelijkbaar is, een splinternieuwe MacBook Pro met alle mogelijke opties, is toch wat anders dan een HP van 4 jaar oud die dag in dag uit is gebruikt...

Op het gebied van software heb ik weinig problemen, meestal is er wel een goed alternatief te vinden voor een Windowsprogramma of heeft de leverancier zelfs een Mac-versie van het programma. Desondanks ga ik binnenkort Windows XP op m'n Mac installeren...

Gebruik je de computer voor andere dingen dan gamen, dan is een Mac een echte aanrader.

Reageren