Ik wil binnenkort beginnen met het maken van websites voor andere mensen, tegen vergoeding natuurlijk. Maar ik heb geen KvK-nummer? Mag ik dat dan wel doen? En zo ja, hoeveel mag je dan vragen per website?

Hebben jullie verder nog tips?

Alvast bedankt,

ArendJan
Wil je complete site's maken? dus html/php/css + design.. en hoe veel kan je al? (als je veel kunt kan je natuurlijk ook meer verdienen)
Ik heb een KvK-nummer 'gekregen' voor m'n verjaardag :), tis maar 50 euro/jaar en verder hoef je er niet veel voor te doen, ja, maandelijks je belastingaangiften. Ook maar 10 minuten werk, even opgeven dat je niets te melden hebt. (ik doe bijna niets met mijn KvK-nummer, maar als ik iets doe, dan kan ik tenminste eerlijk belasting betalen en een mooi factuur opstellen e.d.)

Maar ik heb ondertussen wel een klantenkaart van de Macro en een van de Office center :)

Oftewel: zoveel moeite is een KvK-nummer halen niet. Wel even een spam-telefoonnummer opgeven, want Oxio en de creditcart-maatschappijen bellen bij mij de deur plat. Gelukkig heb ik een apart telefoonnummer opgegeven, dus ik kan het horen waneer iemand voor 'mijn bedrijf' belt. En aangezien niemand dat nummer heeft, moeten het wel reclamebedrijven zijn, en kan ik de telefoon gewoon laten gaan zonder op te hoeven nemen.
@Leo: ik wil alleen de designs maken, ik wil ook wel tekst maken, en evt. even met een pageid werken zodat het aanpassen van de lay-out makkelijk is. Maar niet complete sites met forum+weetikveel maken, of ze moeten het al hebben, dan wil ik het er wel in verwerken. Ik kan php aanpassen en er wel wat mee maken (een gastenboek bv.) maar ik heb het nog niet zover onder de knie dat ik een loginsysteem kan maken.
donaties zjin (voor zo ver ik weet) belasting en kvk-zooi vrij..
Dat zou misschien nog wel eens kunnen, maar zodra jij werk voor iemand verricht is er geen sprake van een donatie. Of zijn werkgevers dom en zouden ze hun personeel beter een donatie kunnen geven?

Gewoon een KvK- en belastingnummer opvragen, kun je gewoon netjes facturen gaan schrijven. En omdat mensen dan meer vertrouwen in je hebben, kun je ook nog eens hogere tarieven hanteren. Niets mis mee.
Killerpuppy schreef op 14.07.2006 13:37
zorg dat het als vrijwilligers vergoeding komt.

kan je per bedrijf/klant tot ongeveer 1500 euro per jaar krijgen geheel belasting vrij

Of max € 150 per maand, net waar je het eerst tegenaan zit.

Een andere eis voor vrijwilligerswerk is dat het niet marktconform is. Dus stel dat een professionele PHP-programmeur 'in de markt' € 25 per uur kost, en jij vraagt € 8 per uur, dan is dat niet marktconform.

Daarentegen € 8 per uur voor oppassen op je neefje, zou best marktconform of meer dan marktconform kunnen zijn; dus dat voldoet dan niet aan die eis.

http://www.belastingdienst.nl
@Stefan Libbe : die snap ik niet helemaal? Wil je hiermee zeggen dat je veel minder moet vragen dan een professionele webdesigner of evenveel? (het lijkt me het eerste)
Ik raad de meeste van jullie echt aan naar een accountant of boekhouder te gaan want de meesten hier hebben echt geen kaas gegeten van fiscale zaken.

Ook de illusie dat een KvK inschrijving iets 'legaal', 'makkelijker' of 'professioneler' maakt vind ik erg raar. Kijk eerst eens wat de KvK is en doet en wat jij doet. Bijna alle "webdesignbedrijfjes" zijn eigenlijk gewoon freelancers. Voor freelancers kent de Belastingdienst andere structuren, namelijk gewoon de bestempeling "freelancer". Maar als je gaat opereren als bedrijfje, al staat het alleen op je website in een footer, dan zal je niet snel als freelancer worden ingehuurd omdat je geen freelancer bent. Hierdoor loop je projecten mis. Als bedrijf aanbieden kan niet iedereen maar wil ook vooral niet iedereen.

Ik kan hier nu situaties gaan schetsen met mogelijkheden, maar vraag het in godsnaam gewoon aan een boekhouder, dat kost toch bijna niks. Als je over bedragen van 1000 euro per jaar praat dan moet je je echt nergens zorgen over maken en moet je gewoon lekker doorgaan met bijverdienen. Als je als freelancer wil werken vraag dan gewoon een VAR aan in plaats van een KvK, zoals het ook is bedoeld. Als je als bedrijf wil opereren, vraag dan inderdaad een KvK aan maar ga eerst eens kijken wat profilering als bedrijf inhoudt en schrijf een ondernemingsplan.

Ik ben nu erg kort door de bocht maar ik heb bovenstaande situatie nu zo ontzettend vaak voorbij zien komen, ook op m'n ex-stamkroeg www.higherlevel.nl, dat ik niet echt geduld heb om het hele verhaal opnieuw te vertellen. Bel een boekhouder. Bel een boekhouder. Bel een boekhouder.

Luister vooral niet naar reacties van anderen, ook niet naar die van mij, want iedereen verkeert in een andere situatie en iedereen denkt het zo goed te weten. Ik ook ja. Maar ik heb 2 jaar ervaring en misschien heeft iemand anders hier weer 5 jaar ervaring en weet hij het eigenlijk toch beter dan ik. Misschien ook weer niet.

Wees van te voren verstandig en vraag het aan de, juist; boekhouder.
Gewoon een KvK- en belastingnummer opvragen, kun je gewoon netjes facturen gaan schrijven. En omdat mensen dan meer vertrouwen in je hebben, kun je ook nog eens hogere tarieven hanteren. Niets mis mee.

Ja kijk en in deze branche is dat vertrouwen nogal weggevaagd door veel jonge pikkies die zichzelf overschatten.

Denk eens na over het volgende. Alle niet-snuggere zichzelf-overschattende freelancertjes handelen als bedrijfje. Niet één niet-snuggere zichzelf-overschattend freelancertje biedt zich aan als echte freelancer met VAR. De mensen die dat namelijk doen snappen de voordelen van freelancer t.o.v. bedrijf. Een beetje snuggere potentiële klant (mensen met ervaring in het bedrijfsleven en dus geld of ideeën) weet dat iemand die zich als persoon aanbiedt sowieso wèl professioneel is. Dat wil niet zeggen dat bedrijfjes dat niet zijn, maar de kans dat je op iets tegenvallends strandt is dan vele malen hoger.

Je wordt als KvK-ingeschreven persoon vertrouwd qua fiscale zaken, maar niet direct qua kwaliteiten. Als VAR-freelancer wordt je vertrouwd op beide vlakken. Your choice.

Ik zeg nu niet dat iedereen freelancer moet worden maar je moet niet zomaar een KvK inschrijving nemen om het allemaal 'makkelijker' te maken want dan ben je niet echt professioneel bezig, want dan ben je het allerbelangrijkste van je "bedrijf" vergeten: imago, vertrouwen, profilering.

Dit is overigens niet om mensen af te kraken maar ik hoop dat jullie de lijn van het verhaal kunnen oppakken en mijn punt zien.

Succes,

Erik
ArendJan schreef op 15.07.2006 05:13
@Stefan Libbe : die snap ik niet helemaal? Wil je hiermee zeggen dat je veel minder moet vragen dan een professionele webdesigner of evenveel? (het lijkt me het eerste)

Een vrijwiliiger die marktconform betaald wordt, wordt door de belastingdienst niet gezien als vrijwilliger.

http://www.belastingdienst.nl

En een boekhouder zal er inderdaad ook meer van weten.
Ik geloof dat als je onder de 16 of 18 bent je geen belasting hoeft te betalen op het geld wat je verdient ben ouder dan 16 of 18 dan moet bij meer dan 500 euro belasting gaan betalen dus als je ouder dan 16 of 18 bent en je verdient bijv: 400 euro dan hoef je geen belasting te betalen

Maar met dat 500 euro weet niet zeker hoor ma was rond dat bedrag geloof ik

Na ja zeg anders ff als ik fout zit;)

GR. mebus!

Reageren