Ik ben bezig met een layout voor een site, en die layout wordt vooral bepaald door afbeeldingen, waardoor ie dus een vast formaat heeft, en de overgebleven ruimte wordt ook met afbeeldingen opgevuld.
Nou wil ik dus weten: welk formaat is slim om te gebruiken, ik dacht aan 800*600, maar helaas zijn er nogwel mensen die een monitor van 800*600 hebben, waardoor dus een dele wegvalt.
Maar doe ik 640*480, heb ik ongeveer geen ruimte, dat is gewoon veel en veel te weinig.
Dus wat raden jullie aan???
Eerlijk gezegd is het om hoofdpijn van te krijgen... :$ . De kleuren zijn te fel... Als er tekst op staat zal het moeilijk zijn om de pagina te lezen en dat hebben surfers niet graag. Gevolg: minder bezoekers...
Ik denk dat je goed op weg bent en dat het goed is om meerdere ontwerpjes te klussen. Ik zou zelf eens (loze) content erin plaatsen, en je menu. Dat zijn immers de dingen die je wil vormgeven.
Wat betreft de resolutie: ik zou een awstats met de tracker javascript erbij installeren (http://awstats.sourceforge.net/) Dan kan je mooi bijhouden hoeveel mensen uit jouw doelgroep een 1024x786 monitor bezitten.
Dan kan je mooi bijhouden hoeveel mensen uit jouw doelgroep een 1024x786 monitor bezitten.
Op welk formaat een monitor is ingesteld, is totaal niet interessant. Het gaat er om hoe groot het browserscherm is. Ik heb twee breedbeeldschermen (15.4 en 23 inch) maar mijn webbrowser is ongeveer 800 pixels breed. Dat is dus heel wat minder dan de maximale waardes van 1440 en 1920. De rest gebruik ik voor andere applicaties.
Ik ga altijd voor een liquid die er vanaf 800 pixels goed uitziet of een fixed 800 pixel design die is gecentreerd. Verticaal houd ik een maximum van onveer 800 pixels aan. Dit is echter afhankelijk van de content. Gelukkig is verticaal scrollen geen probleem.