Oi oi,

Ivm wat drukte, voorbereidingen en andere intresses kom ik er niet aan toe om op dit moment verder te werken met mijn PHP handleiding met hetzelfde enthousiastme als ik ermee begonnen ben. Toen bedacht ik mij opeens... hey... we zijn een community! Zulke dingen kan je leuk samen doen!

Krachten, kennis, tijd en ervaringen delen om samen andere te helpen. Dat klinkt als een PHPHulp project!

Dus... Ik heb hier een handleiding staan welke ik voor een groot gedeelte al in elkaar gezet heb. Nu zou het leuk zijn als ieder van jullie kleine stukjes verder afmaakt. Vertellen hoe een post in elkaar zit. Hoe een array werkt, wat een sessie doet of wat niet meer.

Ik zie je al denken... juist... zulke info staat ook in onze database hier op PHPHulp. De bedoeling van mijn handleiding is echter dat het oppervlakkiger blijft. Het is echt bedoeld voor de mensen die dus nog geen PHP ervaring hebben. Maar als je al eerder een stukje geschreven heb kunnen we die natuurlijk gewoon gebruiken.

Dus, leef je uit, laat je ideeën, suggesties en stukjes tekst gewoon los in dit topic dan zet ik ze erbij. Iedereen is vrij om mijn of andere teksten natuurlijk te verbeteren :).

Oi! We hebben nu een WIKI draaien met de handleiding. Deze vind je hier.
Nou, ik wil je graag helpen hoor!
Denk ik nu aan een wiki?

Lijkt mij ideaal voor deze doeleinden!
Een wiki is voor zulke dingen vrij complex. Het voordeel van wat handmatig werk is dat je wat meer controle hebt.
Misschien is het wel handig iets van een cvs achtig systeem in te voeren?
Wiki? Complex voor dit soort dingen?

Je kiest een onderwerp, past het aan, drukt op 'save' en er wordt een nieuwe versie aangemaakt. Je kan dus altijd terug naar een oudere versie. Daarbij is het direct en kan je er echt samen aan werken.

Aan het einde plak je ieder onderwerp in 1 pagina, zorg je ervoor dat alles nog even in dezelfde stijl komt (kan je natuurlijk ook weer help voor krijgen... want als je alles zelf wil doen, begin dan niet een community-project!) en je hebt een handleiding gemaakt door meer kennis bij elkaar dan jij alleen bezit.

En de drempel om er iets aan te doen lijkt mij veel lager dan jouw (constant?) emailen.
Je hoeft mij niet uit te leggen wat een wiki is hoor ;). Vind het alleen omslachtig om zo'n wiki te installeren/configgen voor zoiets. Maar als je tijd over heb, leef je uit ;).
Het idee van een Wiki staat mij wel aan.
@ Jelmer: kun je ook een eigen Wiki aanmaken?
http://opensourcecms.com/, en dan links onder 'wiki' in dat boompje.

Mediawiki is de wiki-software die wikipedia gebruikt, en ik moet toegeven dat die inderdaad wel erg complex is. Ik gebruikte ook een wiki vroeger voor mijn documentatie, en de enige installatiestap was daar een mapje chmodden en aanpassen maar!

Als ik tijd heb (het is tenslotte vakantie...) zal ik kijken of ik nog een mooie simpele wiki kan vinden, die hier het meest geschikt voor is. Mediawiki is inderdaad nogal uit de kluiten gewassen.

PS: Arjan, jij zit toch ook bij XS4ALL? Die hebben nu een nieuwe experimentele dienst, je eigen wiki. Wordt door hun gehost en het enige wat je hoeft te doen is een naam opgeven en aanpassen (of als je liever het woord 'gebruiken' gebruikt) maar!
Jelmer, ik zie het... altijd leuk die lui van xs4all. Normaal zou ik zeggen 'laat die meuk liggen en investeer in nuttigere zaken' maar deze keer komt het van pas.

Dan moeten we alleen even kijken hoe dat zit met code...
Het lijkt me wel een goede opzet, want dan kan iedereen er te allen tijde bij, zonder dat het Arjan extra tijd kost.

Reageren