LLoo phpers,

Ik had jullie graag es gevraagd waar jullie al je php ervaring gehaalt hebben , ikzelf ken nl niet veel php.
Dus ik had graag eens geweten hoe jullie het allemaal leerden....
ik heb een boek gekocht en gaan lezen en tuts gelezen op fora zoals b.v. phphulp en php-freakz.
Een vraag posten durf ik niet zo goed, vaak wordt je kompleet afgeschoten op een beginnersscript, althans, zo lijkt het mij dan

ben met php4 bezig, php5 is me nog te moeilijk
php is maar een taal, ga je ook eens verdiepen in de structuren van het programmeren. Dus op welke manier je bepaalde problemen het beste kan aanpakken, waar je op moet letten, etc. etc.

Het maakt niet zo veel uit of dit nu in PHP, Java, .Net of C++ wordt gedaan.

Ditzelfde geldt voor SQL, leer SQL en dus niet het dialect van MySQL. Uiteraard heeft iedere database zijn eigen functies, maar daar komt later wel. En daarvoor heb je de handleiding. Het is alleen erg onhandig wanneer je niet weet wat een DISTINCT voor je kan doen en wat je daarvan kan verwachten.

En hoe ik PHP heb geleerd?
- html
- css
- sql (met Oracle-database, cursus op m'n werk)
- php, met de boeken 'PHP voor het WWW' van Larry Ullman en 'Het complete handboek php5 en MySQL'.
- MySQL
- PostgreSQL (leer ik nu dankzij m'n programmeur)

En verder heel veel artikelen lezen over 3-tier, OOP, template-engines, etc. En natuurlijk discussieren met collega's en personeel.

Oh ja, niet vergeten, LEER ook van anderen. Sta open voor hun oplossingen, probeer het zelf eens uit en oordeel dan pas wat voor jou de beste oplossing is. En mocht blijken dat die 'beste oplossing' toch niet zo goed is, niet moeilijk doen, maar gewoon een nog betere oplossing vinden.

Veel plezier met leren! Daar komt echt nooit een einde aan...
@Daddy M:
ben met php4 bezig, php5 is me nog te moeilijk
Wat is er dan zo moeilijk aan php5? Dat je niet direct met OOP aan de slag gaat, dat begrijp ik, maar verder zitten er nauwelijks verschillen tussen versie 4 en 5.

Of heb je het soms over de beruchte Superglobals? Zo ja, die moeten in versie 4 ook al zijnuitgezet i.v.m. ernstige veiligheidsproblemen. Gebruik dus $_POST['submit'] i.p.v. $submit, om even een voorbeeldje te geven.

Ik ben benieuwd...
manaus schreef op 06.08.2006 22:05
Ik twijfel tussen boeken iemand een egte aanrader om alle basis te leren?
PHP 5 In 10 Minuten, het boek staat ook helemaal gratis op het internet, maar uit boek vond ik gemakkelijker... je kunt kijken of het je bevalt! http://essetee.be -> daar ergez onder windows -> PHP Voor beginners!
Als eerst via deze site.
Toen ging pappie het ook leren.
Maar mijn pappie kan alles al heel goed met compoeters en kon het dus heel snel dat Php.
En toen heeft mijn pappie mij een beetje geholpen met leren.

;-)

Goed boek om mee te beginnen Leer je zelf Makkelijk PHP

edit: PHPHulp klok loopt weer voor
ik heb netzoals zim ook alles mezelf aangeleerd.. ik begrijp alles nu wel.. k heb echt werkelijk nog nooit een boek gebruikt voor php.. ik heb op school in de mediatheek in een boek gebladerd maar dat was het dan ook wel.. deze site heb ik echt superveel aan gehad..
op essetee.be gekeken en die tut gedaan, daarna begonnen met kleine scriptjes als een rekenmachine, contact formuliertje en abc formule enz enz. steeds iets groter gaan. ik vond het belangrijk om eerst formuliertjes goed af te kunnen werken en toen ben ik met sql aan de slag gegaan. php leer je naar mijn mening vooral in de praktijk dus gewoon lekker veel scriptjes maken :)
Zim schreef op 06.08.2006 21:50
zelf, eerst scripts zoeken en wijzigen, daarna zelf proberen te schrijven!

Volgens mijn doen weinig mensen het zo, maar ik leer meestal alles mezelf vind ik handiger.Ik heb later ook een boek gekocht, maar die leen ik steeds uit aan vrienden...
Ik ken dat =] Ik heb mezelf min of meer de basis van php geleerd. Toen ben ik op een gegeven moment (nu iets langer een jaar geleden) bij een webdevelopment bedrijfje terrecht gekomen. Sindsdien heb ik enorm veel bijgeleerd over PHP en OOP.

Ik zit ook midden in een HBO studie, die draagt ook het een en ander bij aan vooral het communiceren met de klant, en inschatten wat deze nou precies wil. Het is overigens geen informatica oid, maar digitale communicatie: vooral project management, geen programmeren.

Momenteel probeer ik zoveel mogelijk met nieuwe technieken te werken, xmlhttprequest en de OOP kant van php5 vind ik erg interessant.
Ik heb een beetje Visual Basic gehad in het school ... maar dat was eigenlijk om te lachen ...

Voor de rest de boeken:
Java 2
Visual basic.net
en PHP 5

En dan natuurlijk heel veel scripts bekeken ...
webmaster van papie's site heeft mij beginsels van php geleerd.
ik, phphulp.nl en mysql voor dummies hebben de rest geleerd.

Reageren