Ik denk dat de titel te lang is dus heir is hij: input waarvan tekst weggaat als je erop klikt

Ik zie wel eens op websites zon input veld met daarin bijvoorbeeld:
<form>
<input type="text" value="username" />
<input type="password" value="password" />
<input type="submit" />
</form>

En als je dan op het velt username klikt, dan gaat die tekst weg. Heeft iemand toevallig de code daarvan? Of laatst nog een site gezien waar het op is?

Alvast bedankt,
Als je OnFocus="this.value='';" erbij zet, dan krijg je dat.

EDIT: zelfde resultaat krijg je ook met OnClick / OnChange e.d. maar ik gebruik liever OnFocus omdat deze ook werkt als je met tab ernaartoe gaat.
onChange zou ik niet gebruiken omdat je dan zodra je iets typt dit word weggehaald.
Ik denk dat je onMouseDown e.d. bedoeld maar onFocus is idd. het beste.

Beter is nog als je eerst even controlleerd of de tekst die er in staat wel weg moet.
Beter is nog als je eerst even controlleerd of de tekst die er in staat wel weg moet.

Hoe dan?
Zoiets?:
<script>
function check() {
if (this.value='user') {
this.value='';
}
</script>

<input type="text" value="user" OnFocus="javascript:function check();" />
Ik neem aan dat je in die boxen een standaard tekst hebt als Typ hier je naam

Je krijgt dan
onFocus="if (this.value='Typ hier je naam') { this.value=''; }"

Je kan het natuurlijk ook vriendelijk vragen
onFocus="if (confirm('Mag deze tekst weg?')) { this.value=''; }"
@webmakerij:
Ik heb je 2e voorbeeld getest:-p Dan krijg je steeds weer zon bericht: Mag deze tekst weg? En dan heeft ok of cancel klikken geen zin...:-D soort virus...:-p

en die eerste werkt wel goed:-)
<input value="Gebruikersnaam" type="text" onFocus="if (this.value='Gebruikersnaam') { this.value=''; }" />

Bedankt!
Mm, <input value="Gebruikersnaam" onFocus="if (this.value='Gebruikersnaam') { this.value=''; }" /> werkt toch niet.....:-( de tekst wordt altijd weggehaald als je er weer opnieuw op klikt.
ik kan bijna geen javascript, maar in php moet je in een if statement == neerzetten voor zo'n vergelijking, moet dat in javascript ook niet?
Ja je hebt gelijk nu werkt het wel:-)
<input value="Gebruikersnaam" onFocus="if (this.value=='Gebruikersnaam') { this.value=''; }" />

Zo werkt het:-D Thx allemaal
Ja, dat moet ook...

[edit]te laat.[/edit]

Reageren