Ha allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een notebook. Ik ben een beetje fan geworden van de MacBook maar nu wil ik graag even van jullie horen waarom nou wel een Mac en waarom nou wel niet. Wat zijn jullie ervaringen?

Ik ga het notebook vooral gebruiken voor grafische doeleinden, beetje programmeren en "normaal" gebruik. Spelletjes spelen is geen pré. Lekker kunnen 3d tekenen e.d. weer wel.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties! Laat maar komen die opmerkingen!
ik ben eerder al op school overtuigd met een presentatie van over Mac. (op het GLR was dat). ik ga ook een notebook kopen en zit er inderdaad ook hard aan te denken een MacBook oid. te gaan kopen.
Ik ga dit topic ook zeker weten in de gaten houden:)
Mijn probleem zit hem ook nog is in de prijs.

Bij Dell heb je voor 700 euro inc btw ex verz.k. een beetje leuke laptop bij Apple, kost $1999,-
Ik heb ook over een MacBook gedacht, maar vooral de prijs heeft er voor gezorgd dat ik er geen gekocht heb. Ik heb nu een acer Aspire 5601AWLMi en bevalt prima tot nu toe.

Kwam uit eindelijk goed uit omdat ik voor mijn studie verplicht ben om windows te draaien en je koopt geen dure MacBook om er vervolgens windows op te zetten.

Als ik een nieuwe nodig heb zal ik ook zeker kijken wat er van apple is, maar voor nu was dit voor mij beter.
PHP Newbie schreef op 17.08.2006 01:04
Mijn probleem zit hem ook nog is in de prijs.

Bij Dell heb je voor 700 euro inc btw ex verz.k. een beetje leuke laptop bij Apple, kost $1999,-
Een Dell-laptop van 700 euro en een MacBook zijn van geen kanten met elkaar te vergelijken! Laat staan Mac van bijna 2000 euro...

Ik weet niet of jij genoemde machines wel eens in je handen hebt gehad, maar het feit dat je deze vergelijking durft te maken, duidt daar niet op. Ik heb vorige maand een Dell B130 opnieuw ingericht omdat deze niet meer vooruit te branden was. Deze laptop is alleen gebruikt voor msn, Skype, foto's en wat webmail. Nieuwprijs $ 600,- ex. btw en verzendkosten.

Mijn conclusie: Goedkope plastic rommel waar zelfs je moeder binnen de korste keren over loopt te klagen. Ik zal het niemand aanraden.
Intel® Centrino® Mobiele Technologie met Intel® Pentium® M Processor 735 (1.70GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB)

256MB DDR2 533Mhz

40GB (5400rpm)

15,4" (39 cm) TFT WXGA (1280x800)

64MB Grafische kaart (gedeeld geheugen)

Niks mis mee, om windows een beetje draaiend te houden, kun je hem het beste toch ieder jaar herinstaleren.

Apple gooit er teveel onnodige zooi in. Want iemand die alleen al een 15" scherm wil. krijgt er direct een grafische kaart bij van 128 MB en een gig geheugen.

Waarom niet gewoon een 15" scherm, mer 512 geheugen en een grafische kaart van 64, of gewoon geen.

Of in ieder geval nog de keuze geven.

En nu even totaal offtopic, maar dit moet ik even kwijt.

2 pagina's eerder zag ik weer is zo'n ongelofelijk nuttige post. 2x inderdaad erin, en verder excact gelijk aan het topic er boven.

Waarom moeten dit soort mededelingen gedaan worden? Leuk als je het ergens mee eens bent, maar om het allemaal wat overzichtelijker te houden, kun je er op z'n minst wat nieuwe informatie bij zetten, of gewoon geen reactie geven.

En om even door te gaan op de reactie van frank van net.

Jah, ik heb beide machine's in mijn hand gehad. De ene is van mijn oom (De Dell). En deense kennissen van ons hebben beiden een Mac book pro.

Natuurlijk zit er verschil in die machine's. Maar waarom moet ik per cé een dual core processor nemen, als ik alleen maar een 15" scherm wil hebben.

Als ik goedkoper uit wil zijn, door een singelcore processor te nemen, en geen of een kleine grafische kaart, krijg je meteen weer zo'n scherm van 14" waarop je weer helemaal niks kunt lezen.

Een windows PC werkt perfect bij aanschaf, alleen hij versloft. Dit is met een herinstalatie zo weer op te lossen, maar kost toch weer tijd en kennis die niet iedereen heeft.

Een mac daaintegen blijft gewoon strak lopen, en je hebt niet dat hondsgezei* dat bij iedere wijziging je computer opnieuw opgestart moet worden, want daar krijg je bij windows toch ook de schurf* van.

Veel windows software draait niet op een MAC, maar daar zijn uitstekende vervangers voor, en als je geen goede vervanger kunt vinden, dan draai je even je windows virtueel, om toch goed door te kunnen werken.

Al met al zou ik best een apple willen hebben, maar dan moet ik wat meer vrijheid krijgen in het configureren van mijn MAC. Ik heb hier ook een PC staan, welke ik gewoon zelf ik elkaar heb gezet. Dan weet je wat erin zit, en je hebt er ook gewoon ingestopt wat nodig is. Als je wat meer nodig hebt, dan zet je dat erbei. Maar in een appletje gaat dat niet zomaar.

Ik kan niet met mijn appletje hier even naar de computerzaak in het dorp om er bijvoorbeeld geheugen bij te laten zetten. Hiervoor moet ik toch weer naar een apple-store, waar het weer duurder is.

Frank,

Verder had ik het over 600 euro, niet dollar. En ik neem aan dat mijn moeder ook bij die computer begint te klagen, want die klaagt nog over de Dell XPS van mijn broer.

Verder heeft apple erg leuke promotiefilmpjes gemaakt, deze zijn te vinden op:
http://www.apple.com/getamac/ads/

Hierin wordt windows niet echt afgekraakt, maar worden wel de postitieve kanten van de Mac belicht.

Dat van die virussen klinkt erg aantrekkelijk, en dat is het nu ook nog wel. Want als een virusmaker de keus heeft tussen 10 uur werk (relatief) voor 100 pc's of 20 uur werk van 15 mac's. Wat zou hij dan kiezen.

Als de verhoudingen straks anders gaan liggen (2 pc's --> 1 Mac, dus een verhouding van 1 op 3) Dan begint het ook interessant te worden voor de hackers om ook daar spyware e.d. voor te gaan schrijven. Dat is nu nog onvoorstelbaar voor veel mac-liefhebbers, maar reken maar dat dat gaat komen, als de mac's populairder worden.

Ik denk dat ik het hier maar bij moet laten, wat het is volgens mij wel een erg lange post geworden. Maar dan is nu ook meteen mijn mening duildeijk
Ik heb zelf niet voor de apple gekozen, hb net een nieuwe, maar de keuze was wel op de prijs gebaseerd.
Ik heb nu een AMD Mobile Sempron 3300+, 1024 MB geheugen, 80 Gyg HDD, DVD brander voor 793,-.

Ik heb de Packard Bell EasyNote R0900.
@PHPNewbie: De laptops waar jij het over hebt, zijn voor totaal verschillende markten bedoelt. En omdat het assortiment van Apple een stuk kleiner is dan het assortiment van Dell, kun jij geen eenvoudige laptop met een 15 inch scherm vinden bij Apple. Maar om dan maar een topper van Apple met een instapper/middenmoter van Dell te gaan vergelijken...

Het begrip 'onnodige zooi' is jouw persoonlijke mening: Wat jij overbodig vindt, vindt een ander onmisbaar.

Over virussen heb ik het trouwens niet gehad, volgens McAffee waren die ook niet aanwezig. Evenmin als spy-ware.
PHP Newbie schreef op 17.08.2006 02:19
Intel® Centrino® Mobiele Technologie met Intel® Pentium® M Processor 735 (1.70GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB)

256MB DDR2 533Mhz

40GB (5400rpm)

15,4" (39 cm) TFT WXGA (1280x800)

64MB Grafische kaart (gedeeld geheugen)

Niks mis mee, om windows een beetje draaiend te houden, kun je hem het beste toch ieder jaar herinstaleren.

Dit zijn allemaal specs die veel minder zijn dan die van een MacBook /MacBookPro, dus kan je geen vergelijking maken met €600 vs €1500/€2000

Apple gooit er teveel onnodige zooi in. Want iemand die alleen al een 15" scherm wil. krijgt er direct een grafische kaart bij van 128 MB en een gig geheugen.

Dit is enkel bij de MacBook Pro zo. er is ook nog een MacBook.
Waarom niet gewoon een 15" scherm, mer 512 geheugen en een grafische kaart van 64, of gewoon geen.

Of in ieder geval nog de keuze geven.
wel, die keuze heb je. De MacBook ;-) kleiner scherm wel, maar wel de andere eig die jij opgeeft. dus ja kan weer kiezen

Ik kan niet met mijn appletje hier even naar de computerzaak in het dorp om er bijvoorbeeld geheugen bij te laten zetten. Hiervoor moet ik toch weer naar een apple-store, waar het weer duurder is.
Wederom fout. dit zijn nu heel gemakkelijke uithaalbare RAM's die je gewoon overal kan kopen. idem bij HD.

en zo zijn er nog een paar dingen die niet helemaal kloppen maar ik laat het zo.

No offence, gewoon maken dat er geen foute bedenkingen zijn

Reageren