Door
Steff an
op 01-09-2004 17:07
gewijzigd op 01-09-2004 17:08
1.895 views
lees dit een geef je menig:
Opgepast ! er is een boek op de markt verschenen PHP 5 in 10 minuten, geschreven door Rinus van Hagen. Laat je niet vangen aan dat boek, het is plagiaat van de bovenste plank. In dit boek wordt mijn cursus die ik hier gratis ter beschikking stel, praktisch woord voor woord weergegeven. Ik ben de nodige stappen aan het ondernemen om dit een halt toe te roepen.
"Volgens de advokaat moet ik enkel bewijzen dat alles wat op mijn site staat eerder gepubliceerd werd dan het boek, wat niet moeilijk zal zijn, aangezien de crusus hier al 2 jaar staat, en dat PHP 5 pas uit is." (http://www.essetee.be/forum/viewtopic.php?t=44)
Hoe kan het dat het boek "PHP 5 in 10 minuten" heet als het gejat is van een site waar het al twee jaar op staat? Of denk ik nu heel raar.
is het ook niet mogelijk dat je het een "beetje" aanpast.
Is mogelijk. Maar je maakt mij niet wijs dat je PHP scripts van 2 jaar oud met een 'beetje' aanpassing ineens PHP5 kunt noemen en het niet in PHP4 te gebruiken is...
Verder vind ik het niet erg sociaal om de brief van de uitgeverij op dat forum openbaar te maken met telefoonnummers en al. Die brief had ook kort samengevat kunnen worden en de tefeloonnummers en namen van personen die er niets aan kunnen doen (de uitgever) hoeven er al helemaal niet bij.
Ook is het opzich wel raar te noemen dat de schrijver om de redenen die genoemd worden het boek op die manier af heeft gemaakt. Maar dan wel rond dezelfde tijd ook een ander boek uit kan laten geven. Heeft een uitgever dan zulke strikte deadlines die zelfs door overmacht niet verschoven kunnen worden?
volgens jouw copyright verklaring mag deze persoon he gewoon in zijn boek zetten, mits hij een copyright verklaring erbij zet.
je zegt dat het gratis verspreid mag worden onder "de volgende voorwaarden". in die voorwaarden staat niet dat het niet in een boek gepubliceerd mag worden, en geef je dus toestemming.
Zo werkt het niet in nederland. Je mag gebruik maken van iemand anders werk (auteursrechten, deze heb je zowiezo, al maak je er geen melding van) - wanneer de auteursrechten expliciet wél verleend zijn. Commerciele sites/doeleinden worden genoemd onder het hoofdstuk dat het niet toegestaan is; en het gebrek aan melding maken van het kopieren is samen genoeg om deze zaak bij een rechter aanhankelijk te maken.
In elk geval is aan de voorwaarde van het insluiten van copyright ook niet voldaan - een tweede zaak.
In het nederlandse auteursrecht sta je volledig in je recht.
Mag ik er als uitgever van het boek "PHP 5 in 10 minuten" aan toevoegen dat deze plagiaatkwestie inmiddels met Serge Terryn - de auteur van de online PHP-cursus - wordt geschikt. Ook wij wisten niet dat het manuscript dat Rinus van Hagen bij ons inleverde voor een groot deel was gebaseerd op de online cursus van Serge Terryn. Bovendien wil ok graag opmerken dat het boek "Linux in 10 minuten" niet van dezelfde auteur is. Rinus van Hagen heeft zich als auteur van dat boek teruggetrokken en inmiddels is dat boek geschreven door een heel team van expertauteurs en verschijnt binnenkort (met vertraging) op de markt.