Ik dacht altijd dat er in nederland geen copyright bestond, althans niet officieel, maar nu kwam ik een webdesigner tegen die had copyright licenties op http://copyright.gov gekocht....
Is dit nu kant-en-klare bullshit of kun je dat wel gewoon gebruiken voor je site etc. ?
P.S. Ik ben niet van plan het zelf te gaan gebruiken hoor, ofzo...
Maar bestaat er dan helemaal geen Copyright in Nederland.. dus als je zeg maar op een nederlandse site copyright staat kan je gewoon die hele site afpakken .. zonder ervoor op gedraaid te worden :S:S ?
Amerikaanse recht is niet van toepassing op jou scriptwerk.
Wel als je het in Amerika verkoopt natuurlijk.
In nederland hoef je geen copyright te kopen, en in amerika ook niet. Je verward het met patenten (octrooien in het nederlands), en dat is weer een heel ander verhaal. Dat is het voor een bepaalde tijd een idee/principe vastleggen, en voorlopig is dat in nederland nog niet mogelijk met software (Gelukkig).
Het komt er hier op neer: Auteursrechten heb je over ALLES wat jij maakt. Daar hoef je niets voor te doen, je kan het er bij zetten om mensen het te vertellen dat jij het gemaakt hebt, maar in principe hoef je dat niet te registreren.
Als je het wil verkopen is het handig om het te laten vaststellen dat het van jou is, in amerika kan dat bij copyright mensen, die kunnen dan een dagtekening maken met dat jij dat gemaakt hebt. Dat is handig: mocht je ooit in een rechtzaal terecht komen. Maar je hebt dr geen drol aan in nederland.
Maar bestaat er dan helemaal geen Copyright in Nederland.. dus als je zeg maar op een nederlandse site copyright staat kan je gewoon die hele site afpakken .. zonder ervoor op gedraaid te worden :S:S ?
Nope, ookal staat er helemaal niks... dan nog mag je het niet kopieren. Waarom niet? Omdat het auteursrecht automatisch gaat, jij hebt het niet gemaakt, dus het is niet van jou, dus mag je het niet kopieren.