Ik dacht altijd dat er in nederland geen copyright bestond, althans niet officieel, maar nu kwam ik een webdesigner tegen die had copyright licenties op http://copyright.gov gekocht....

Is dit nu kant-en-klare bullshit of kun je dat wel gewoon gebruiken voor je site etc. ?

P.S. Ik ben niet van plan het zelf te gaan gebruiken hoor, ofzo...
Tuurlijk, als de maker maar toestemming heeft gegeven.

Alleen kan je dit niet altijd weten.
quote uit de link van Frank:

Schending van het auteursrecht is in veel gevallen een misdrijf en kan met gevangenisstraf worden bestraft. Bij schending van auteursrecht kan bij de politie aangifte gedaan worden (bij misdrijven kan de politie aangifte niet weigeren)..

De Auteurswet 1912 definieert het als volgt:

"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld."
Maareh, scripts die gewoon op het internet rondzweven mag je wel gewoon gebruiken?
Dat ligt aan de licentie die er op zit. Daar valt niet 1-2-3 een antwoord op te geven.

Wat mag je doen als iemand wel onderdelen van je site zonder toestemming overneemt?
Neem een advocaat in de arm die deze persoon aanschrijft en aanmaant te stoppen met het gebruik van jouw script. Doet diegene dat niet, dan kun je een gerechtelijke procedure beginnen.

Dit gaat echter handen vol geld kosten en kans dat je het wint is niet bijzonder groot. En JIJ moet kunnen aantonen dat het JOUW script is. Dat wordt al een hele klus.

Maareh, scripts die gewoon op het internet rondzweven mag je wel gewoon gebruiken?

In principe dus niet. In elk geval niet verspreiden als het niet expliciet is aangegeven. Downloaden/Gebruiken wordt niet vermeld in de auteurswet, en is dus altijd wat lastiger om te straffen of aan te pakken via strafrecht.
maar in mijn vroege jarenwas ik wel eens op zoek naar free templates! en soms stont er als je hem downloade free templates maar als je hem dan oopene stond er vaak een verwijzing bij dat je hem kom gebruiken als je de auteur 10 euro ofzo gaf:S dus die liet ik altijd liggen, maar dat was dus hele maal niet nodig geweest?? ik had ze dus gewoon kunnen gebruiken??
Nee, dat was wel nodig geweest.

Reageren