Hoe komt het dat je FPS Lagg hebt,
je videokaart of je ram of je processor? ofzo?
Combi van lijkt me. Maar andere wegen weer meer tov elkaar. Videokaart dacht ik meeste

edit:
Idd je videokaart is waar het in feite om draait. Maarja wat ik dus wilde zeggen is dat je er pas wat aan hebt als de rest ook van een aardig niveau is. En nog een belangrijk punt je merkt het pas als je beeldscherm het kan tonen. Dus een super videokaart die 160 fps heeft gaat lastig als je scherm maar 25 Hz is.
Ik dacht dat het zo zat.
me beeldscherm is niet zo slegt en ik heb een nvidia geforce 5200 fx en 524 ram en 2.4 ghz processor en wrom hebk zovele fps lagg?:(
524 RAM? 512 zeker ;-)

Heeft je videokaart ook een eigen processor en geheugen? Dat maakt nogal uit namelijk.
Je videokaart is gaar manaus, pruts ding voor budget/niet-gamebakkies :)

Even op de eerste vraag:
Je hele systeem.

Allereerst zul je genoeg geheugen moeten hebben om de gegevens in je geheugen te kunnen laden ipv die super trage hardeschijf. Te weinig geheugen zorgt voor swapping = fps drop.

Verder zul je een processor moeten hebben met wat power. Voordat een videokaart iets uitspuugt moet de processor de scene berekenen. Je weet dat de processor de FPS limiteerd als je de eye-candy opschoeft maar de FPS niet dalen. ( Dus met 0xAA/AF dezelfde FPS als met 8xAF+16xAA oid )

Een snelle videokaart is nodig om de gegevens van de scene van je processor om te zetten in een mooi beeld. Je merkt dat je videokaart de bottleneck is als je de eye-candy opschoeft en je FPS daalt.
Verder is de hoeveelheid videogeheugen en de snelheid ervan belangrijk als je op hoge resoluties ( 1600x1200 bijv. ) en/of met veel eye-candy ( alles op high ) speelt. Anders volstaat 128 MB prima.

Het laden van een level kun je versnellen door een snelle hardeschijf. Tegenwoordig moet je zeker een 7200 rpm versie hebben anders loop je achter de feiten aan. Een Western Digital Raptor ( een 10000 rpm schijf ) is ook leuk om te hebben.
Striping ( het verdelen van data over 2 schijven, raid0 ) verhoogt de snelheid van je schijf ook.
Snelle schijven op dit moment zijn bijv. die van Seagate, de Barracude 7200.10.

LET OP!
Als je bovenstaande punten wilt testen, zorg dan dat Vsync uitstaat. Je FPS zal gelimiteerd zijn aan je refreshrate en dus zul je niet zien wat het resultaat van je actie(s) is.

Edit:
Advies atm voor gamen:
Snelle CPU -> Athlon 64 / Core 2 Duo ( Géén Sempron of Celeron dus )
Veel geheugen -> 1024 MB minimaal, Battlefield 2 lust op maximaal detail zelfs wel 2048 MB
Snelle videokaart -> nVidia Geforce 7600GT+ / ATi Radeon X1600XT+
dus eigenlijk is het beste watk kan doen een nieuwe video kaart kopen?
Zoals mitch al zegt is die videokaart gewoon bagger.. ik zou je toch aanraden om dan een tweedehandse 6800GT of 6600GT te kopen op bv tweakers.net dan zal je geen last van "lagg" hebben oftewel: je videokaart zal de beelden snel kunnen verwerken waardoor je een vloeiend beeld krijgt.

@Mitch een level laden ligt grotendeels aan het aantal intern geheugen.. de harde schijf speelt ook een rol maar in mindere maten.
Leo schreef op 09.09.2006 22:34
@Mitch een level laden ligt grotendeels aan het aantal intern geheugen.. de harde schijf speelt ook een rol maar in mindere maten.

Denk je dat het geheugen zelf verzint hoe een level eruit ziet?
Dat wordt van de trage hardeschijf geladen, speelt dus wel degelijk een grote rol ;)
maar wat kun je me daan aanraden van videokaarten?

Enkele goeie VideoKaartjes...
Zoals ik ook al zei maar mitch 300 maal zo uitgebreid. I s dat het een combi van is. Zonder elkaar werkt het niet, maar uiteraard is de videokaart het meeste van belang.

Reageren