Ik heb eind maart 2006 een videokaart voor mijn computer gekocht bij Alternate (http://www.alternate.nl).

Het betreft een Ati X850 XT, AGP, 256MB DDR3 Geheugen.
Ik heb hier voor €269,00 + € 9,50 verzendkosten moeten betalen.

De videokaart heb ik gelijk in de eerste week dat ik hem heb mogen ontvangen weer terug gestuurd vanwege het feit dat de videokaart artifacts weergaf.

Voorbeelden:
http://www.itslearning.com/data/298/171/bureaubladachtergrond.JPG
http://www.itslearning.com/data/298/171/Hitmanbloodmoney.JPG
http://www.itslearning.com/data/298/171/Schermbeveiliging.JPG
http://www.itslearning.com/data/298/171/Fear.JPG

Het eerste voorbeeld is mijn bureaublad die ik blauw heb gemaakt zodat de artifacts beter te zien zijn
Het tweede voorbeeld is het spel “Hitman Bloodmoney”.
Het derde voorbeeld is mijn schermbeveiliging die na 10 min. actief word.
En het laatste voorbeeld is het spel “F.E.A.R”.

De kaart werd getest en bleek defect te zijn en ik kreeg keurig een nieuwe terug.
Maar ook die heb ik hellaas terug moeten sturen omdat hij de zelfde klachten met zich mee bracht als zijn voorganger.
Die werd ook getest en ook die werd omgeruild voor een nieuwe.
Maar alweer kwamen de artifacts voor, dus ook deze videokaart stuurde ik terug.
Ik kreeg weer een nieuwe die ik nu nog heb. Deze deed het twee maanden lang zonder enkel probleem. Maar na die twee maanden kwamen weer de zelfde klachten als wat ik met de vorige videokaarten had. Dus deze videokaart stuurde ik ook terug en ik eiste mijn geld terug.
Daar gingen de medewerkers van Alternate niet mee akkoord vanwege het feit dat deze videokaart het al 2 maanden had gedaan. Dus gingen ze de videokaart testen en zeiden ze tegen mij dat de videokaart uitstekend door de test kwam en dat ze hem voor een bedrag van
€ 28.00 terug konden zenden
Dat bedrag heb ik betaald en kreeg na enkele dagen mijn videokaart weer terug.
Ik wou weer een spel spelen maar na 5 minuten kwamen de zelfde atifacts weer terug. Ik heb de videokaart in mijn tweede pc gebouwd en getest maar met het zelfde resultaat als wat ik in mijn eerste pc te zien kreeg.

Hier onder staan mijn twee computerconfuguraties:

Computerconfiguratie 1:
Windows XP Pro Service Pack 2
Asus K8VSE Deluxe moederbord
AMD Athlon 64, 3700+ 2,4GHz
3x 512MB Whitelake geheugen
Huntkey 450W Voeding
Ati Radeon X850XT, 256MB DDR3, AGP
3x 200GB Maxtor hdd.

Computerconfiguratie 2:
Windows XP Pro Service Pack 2
Asus A7V600-X moederbord
AMD Ahtlon XP 2000+, 1,67GHz
512MB Kingston geheugen
350W voeding
1x 40GB Maxtor hdd

Ik heb nu in totaal aan deze videokaart uitgegeven:

€ 269,- Videokaart
€ 9.50, - Verzendkosten

(dit heb ik extra moeten betalen:)
€ 5.50,- Retour videokaart 1
€ 5.50,- Retour videokaart 2
€ 5.50,- Retour videokaart 3
€ 6.20,- Retour videokaart 4 (prijsverhoging verzendkosten)
€ 28.0,- Onderzoekskosten + verzendkosten
€ ? ,- Telefoon kosten
Wat een totaal bedrag maakt van € 329,20

Ik heb Alternate voor de zoveelste keer weer gebeld en ik kreeg menneer Khalid aan de telefoon
Hij vertelde dat ik de videokaart mocht terugzenden en dat ik mijn geld terug kreeg op € 52,00 euro na.
Ik heb hem gevraagd of ik met zijn baas mocht spreken. Hij zette mij in de wacht en na enkele minuten kreeg ik dezelfde persoon weer aan de lijn en hij zei tegen mij dat hij eigenlijk geen toestemming had mogen geven van het voorstel van hierboven.
Maar omdat hij dat al had gezegt mocht ik kiezen of ik het met zijn voorstel overeen was
Ik ging hier niet mee akkoord en ze gaven mij niet meer opties.
Ik sloot het gesprek af maar ben nu ten einde raad

Ik wil gewoon mijn geld terug. Wat kan ik nu het beste doen?
Je punten:
a) Die kaart hoort het ook na 2 maanden nog prima te doen.
b) Anders heb je garantie, die je bij Alternate kan inroepen en die zij moeten afhandelen.
c) Er zit kennelijk een fout in de productielijn, als je al eerdere kaarten had met hetzelfde probleem. Dat is ook een reden om de verkoop ongedaan te maken.
d) Ik twijfel eraan of je niet steeds dezelfde kaart heb teruggekregen. Alternate heeft daar wel een handje van.

Met andere woorden: je staat volledig in je recht. Ik zou eerst proberen per gewone én per aangetekende post een brief te sturen, waarin je de zaken nog eens op een rijtje stelt en verzoekt de verkoop ongedaan te maken en het volledige bedrag terug te storen op je bankrekening. Doen ze dat niet binnen bijvoorbeeld 2 weken na dagtekening van je brief, dan zal je naar de rechter stappen.
Of dat je dat doet als ze niet eraan voldoen is een tweede (het kan dan veiliger zijn om het eerdere aanbod te accepteren: 329,20 - 52), maar je hebt wel kans dat ze dan overstag gaan. Het wil ook nog wel eens helpen om te dreigen naar de Consumentenbond te stappen, of zo'n programma als Radar of Kassa.

Je hebt in Nederland gratis of goedkope rechtshulp voor dit soort conflicten, je hoeft niet perse een advocaat in de arm te nemen daarvoor.

Als je hulp nodig hebt bij het opstellen van een brief of voor meer info over rechtshulp, stuur me dan even een PM.

edit:
Het is trouwens helemaal van de zotte dat ze je verzendkosten laten betalen om een nieuw product op te sturen, aangezien ze hebben erkend dat het door hun geleverde product defect was.
Je hoort dan kosteloos een nieuwe kaart te krijgen, simpelweg omdat jij er niks aan kon doen.
Ga je eens verdiepen in het consumentenrecht: http://www.wetboek-online.nl/zoek?q=consumentenkoop

Dat geeft je een hoop stof tot lezen, maar wellicht ook een manier om al je geld terug te krijgen. Zorg er in elk geval voor dat je de boel formeel aanpakt, dus keurig brieven schrijven en/of faxen sturen. Een fax is goedkoper dan een aangetekende brief en is rechtsgeldig, vandaar dat ik het even noem.
Fax bestaat ook nog inderdaad :)

Let er dan wel even op dat je het verzendformulier (waarop staat dat de fax bij alternate is ontvangen) bewaard. Dan heb je altijd bewijs dat je het ook daadwerkelijk verzonden hebt.

En inderdaad formeel zijn; geen spelfouten maken, netjes blijven, helder formuleren, to the point komen etc. :)
En ik neem ook altijd even contact op met de jurofoon in zulke gevallen die kunnen je precies vertellen waarom je recht hebt op een nieuwe.
Al is het in dit geval wel duidelijk.
Je hebt gewoon recht op geld terug en ik denk persoonlijk op alles.
Soms kan je het ook direct met de fabrikant spelen, ik weet niet of dit ook op ati van toepassing is, dan kan je het buiten alternate om spelen.
Ik heb zelf de 7600gt 180 euro met verzendkosten. 256mb. Vind ik zelf goed. Kan best zijn dat er een fout in je kaart zit. Is je computer zelf nu ook verder aangetast?
Arend schreef op 15.09.2006 09:17
Soms kan je het ook direct met de fabrikant spelen, ik weet niet of dit ook op ati van toepassing is, dan kan je het buiten alternate om spelen.

Ja maar dat is omslachtig. De winkel is verplicht tot het leveren van een goed produkt. De winkel en TS hebben namelijk een overeenkomst. Asl je gaat faxen stel ze dan meteen in het gebreke. Dat lijkt mij na zovaak contact wel redelijk. Jij geeft daarmee aan dat de overeenkomst wat jou betreft ontbonden is. Nu kun je de kaart weer opsturen an al je betaalde gelde terugeisen
Ik heb ze net een klachten email gestuurd met alles wat ik hierboven heb beschreven. Daarin staat ook dat ik naar de consumentenbond ga wanneer ze niet aan mijn eisen voldoen.

Nu alleen maar wachten op antwoord..

Ik post hem hier zo snel mogelijk
Hier het antwoord op mijn klachten email:

Geachte heer Kuiper,

U kunt het product compleet en in de originele verpakking aan ons retourneren
naar onderstaand adres ter beoordeling. Let u er op dat het ontbreken van
(kopie) aankoopfactuur en/of klachtomschrijving kan leiden tot vertraging in de
afhandeling. U mag de originele verpakking niet als verzendverpakking gebruiken.

Verpakt u het product degelijk, zodat er tijdens transport geen beschadigingen
optreden. Niet degelijk verpakte producten worden niet in behandeling genomen.
Wij verpakken ze opnieuw en sturen ze retour. Voor retournering berekenen wij in
dat geval verzendkosten en herverpakkingskosten aan u door, deze worden onder
rembours in rekening gebracht en derhalve verhoogt met rembours kosten. Tevens
nemen wij geen pakketten in behandeling die ongefrankeerd naar ons verzonden
worden.

Wij adviseren u het product aangetekend en/of verzekerd te versturen. Het is
helaas onze ervaring dat vooral hele kleine en heel grote producten regelmatig
niet aankomen omdat ze in het bezorgingproces van de vervoerder zoekraken. Als u
uw product aangetekend verstuurt moeten wij tekenen voor ontvangst en krijgt u
een bewijs dat het bij ons is afgeleverd. Verzekert u het product, dan heeft u
recht op een vergoeding mocht het bij de vervoerder zoekraken.

Uiteraard kunt u ook bij onze service balie terecht.

We wijzen u er op dat voor producten die ten onrechte ter garantie worden
aangeboden € 13,50 aan kosten in rekening worden gebracht. U doet er derhalve
goed aan u zelf er vooraf van te overtuigen dat het apparaat daadwerkelijk
defect is. Onze technische dienst kan u daarmee ten dele behulpzaam zijn. U kunt
de Technische dienst bereiken op werkdagen van 10:00 tot 20:00 uur en op
zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur, of via e-mail op [email protected]

U kunt uw wensen ( omruiling / creditering ) vermelden op uw
retourneringsformulier. Wij zullen deze zo correct mogelijk afhandelen. Echter
wordt enige beslissing tot afhandeling pas genomen na het ontvangen en inzien
van het product.

Met vriendelijke groeten,
Alternate Nederland Customer Service

Kijk voor meer informatie over garantie en retouren op:
http://www.alternate.nl/html/includeStaticSmall.html?file=myalternate/myservice/MyServiceInc
Klik hier voor de Alternate Website
Handelsweg 110, 2988 DC Ridderkerk
Tel: 0180 - 44 08 90 Fax: 0180 - 44 08 36
Internet: www.alternate.nl

Dus nu moet ik hem terug sturen met daarbij duidelijk aangeschreven dat ik hem wil crediteren.

Nu weet ik hoe dat gaat, ze zullen erna kijken en komen tot de conclusie dat ze mij maar weer een nieuwe terug sturen (mocht hij ook bij hun defect zijn...)

Wat kan ik nu nog doen??
nou wat je al zei. Consumentenbond.

Stel ze eerst officieel in gebreke.
Dat is namelijk de enige wettige manier zoiets te regelen.
Neem ook eens contact op met de jurofoon

Reageren