Nu met al die weblogs, en al die mensen die nuttige artikelen over PHP schrijven die eigenlijk toch wel het lezen waart zijn maar die je nooit onder ogen zal krijgen omdat je simpelweg niet bekend bent met de website, kom ik met een idee.
Wat nu als we een PHPhulp Pingback service opzetten, het kan ook los van PHPhulp, maar aangezien hier alle PHP'ers al zitten, lijkt mij dit een hele goeie plek.
Het idee van een pingback? Je weblog stuurt een melding naar de pingback-service om te vertellen dat er nieuwe inhoud is op de weblog, en de service bedenkt dan of het relevant is en maakt een link met een klein stukje tekst, of een samenvatting aan.
Het is een beetje het tegenovergestelde van de RSS-feed. Met de RSS-feed kan jij een weblog bijhouden, met zo'n pingback zegt de weblog zelf dat hij is bijgewerkt. De service zou dan weer een RSS-feed beschikbaar kunnen stellen.
Klinkt je bekend in de oren? Kan kloppen! Wordpress en vele andere van de bekendere weblog-software heeft het al een tijdje in zich, en technorati is het voorbeeld van een grote pingback-service. Mocht je meer willen weten over de theorie, mensen op de Wordpress codex konden het niet laten er een mooi stukje over te schrijven.
Ach, je vat het wel. Het lijkt mij wel leuk om zo de community niet alleen maar scripts en fora, maar ook testcases en 'ontdekkingen' te laten delen.
?
Onbekende gebruiker
07-10-2006 22:14
Begrijp het grote nut er niet helemaal van maar het is volgens mij wel iets voor PHPhulp.
Maar ik zie het in de huidige PHPHulp niet ingevoegd worden ===> een hele nieuwe PHPhulp (en daar wachten sommige al zolang op)
Overigens los van PHPhulp lijkt me een slecht plan omdat je dan heel veel 'mensen' mist.
Ik ben zelf ook bezig met een weblog te maken en had op aanvraag van iemand mij er eens in verdiept. Ik snap er dus geen yota van :$ ? Hoe het werkt, waarvoor het dient, ... kan iemand mij het misschien in simpele, mensentaal uitleggen.
Overigens lijkt me jouw 'concept' wel een goed plan. Zo'n beetje allerlei websites bundelen :-) !
Maar waarom zo? PHPHulp kan toch ook de RSS-feed van een weblog inladen, en cachen?
Maar stel, je hebt zo'n 60 vaste weblogs, waarvan sommigen 1 maal per week iets publiceren, anderen 1 maal per kwart jaar. Moet PHPhulp nu iedere dag 60 rss-feeds inlezen?
Het is efficiënter om het te 'pushen' dan te 'pullen' lijkt mij.
Maar het nut is dus dat alle artikelen bij elkaar staan. Denk aan Google news. Daar kan je ook allemaal nieuws vinden van verschillende websites, alles netjes op 1 plek. En nu dat met artikelen over PHP, features, PECL, trucjes, handige projecten enz. enz.
?
Onbekende gebruiker
08-10-2006 00:40
phpnieuws.nl? (Eris kom nauw eens terug van stage)
Maar wat is er interactief aan phpnieuws.nl? Dit is 2006, het jaar van de user generated content! En al die standaard updates interesseren me eigenlijk niet, al die mainstream berichten zijn overal al te lezen. (niet vervelend bedoelt)
Ik denk aan gewoon iets heel simpels: Jij post een bericht op je persoonlijke weblog, en geeft aan je software aan dat die een berichtje moet sturen naar de service.
De service vervolgens gaat het bericht lezen (of het stukje dat opgestuurd is, kan ook) en kijkt of het er niet al in staat (iemand die 3 maal op submit drukt enz.) en of het voldoet aan wat standaard eisen zoals lengte, taalgebruik enz. enz.
Vervolgens komen al deze berichten in een lijst op een pagina (en eventueel een RSS-feed) waar de nieuwste, of de laatst bijgewerkte berichten bovenaan staan.
Je zou phpnieuws.nl kunnen omdopen tot zoiets, en eventueel een rss-feed van de uitvoer ergens in PHPhulp kunnen intergreren (om zo meer publiek te trekken. Want zeg nu zelf, hoeveel mensen zijn vaste bezoeker van phpnieuws.nl?)
Misschien zou je zo het niveau hier en daar een beetje op kunnen krikken, bijvoorbeeld mensen die een verslag schrijft van zijn zoektocht naar het ultieme framework, of wat je wel allemaal niet kan met Prototype en PHP. Of interessante ideeën voor projecten, kleine tips, lijstjes met de 10 meest voorkomende fouten, noem maar op!
Je bent niet gelimiteerd door de categorieën (boeken, scripts, tutorials en vragen) of de opzet en mogelijkheden van PHPhulp, het staat op je eigen site met alle voor- en nadelen daarvan.
Hoewel phpnieuws.nl dan misschien minder bezocht is, vind ik het toch een passendere domeinnaam hiervoor. Je zou bijvoorbeeld bij PHPhulp in het menu links een rijtje kunnen zetten: Laatste PHP nieuws. En dan 10 linkjes naar www.phpnieuws.nl ofzo.
Ik vind het nog steeds een mooi idee. Alleen zou ik alles veel ruimer nemen en het niet alleen artikeltjes over PHP nemen, maar zo'n beetje alles wat met webdevelopment te maken heeft.
Javascript, CSS, XML (en zijn bijbehorende transformatie talen) etc. Maar ook usability en bijvoorbeeld brainstromtechnieken. Of welk soort lettertype nou het meest geschikt is voor een website.
Ook een behoorlijke lijst met links lijkt me leuk. En in het kader "User generated content" laat je die links dan zelf toevoegen door gebruikers en laat je ze door diezelfde gebruikers goedkeuren.