Nu met al die weblogs, en al die mensen die nuttige artikelen over PHP schrijven die eigenlijk toch wel het lezen waart zijn maar die je nooit onder ogen zal krijgen omdat je simpelweg niet bekend bent met de website, kom ik met een idee.
Wat nu als we een PHPhulp Pingback service opzetten, het kan ook los van PHPhulp, maar aangezien hier alle PHP'ers al zitten, lijkt mij dit een hele goeie plek.
Het idee van een pingback? Je weblog stuurt een melding naar de pingback-service om te vertellen dat er nieuwe inhoud is op de weblog, en de service bedenkt dan of het relevant is en maakt een link met een klein stukje tekst, of een samenvatting aan.
Het is een beetje het tegenovergestelde van de RSS-feed. Met de RSS-feed kan jij een weblog bijhouden, met zo'n pingback zegt de weblog zelf dat hij is bijgewerkt. De service zou dan weer een RSS-feed beschikbaar kunnen stellen.
Klinkt je bekend in de oren? Kan kloppen! Wordpress en vele andere van de bekendere weblog-software heeft het al een tijdje in zich, en technorati is het voorbeeld van een grote pingback-service. Mocht je meer willen weten over de theorie, mensen op de Wordpress codex konden het niet laten er een mooi stukje over te schrijven.
Ach, je vat het wel. Het lijkt mij wel leuk om zo de community niet alleen maar scripts en fora, maar ook testcases en 'ontdekkingen' te laten delen.
57 views