Ik heb een MS-Access database met allemaal saldo's gekoppeld aan een (GPT-)site. Nu wil ik het totaal van alle saldo's laten zien.

Ik heb de volgende SQL:
SELECT tblSites.[Naam GPT], tblLand.Taal, [MijnGPT-verdiensten].Saldo, [MijnGPT-verdiensten].Punten, Sum([MijnGPT-verdiensten].Saldo) AS [Totale Saldo], Sum([MijnGPT-verdiensten].Punten) AS [Totale Punten]
FROM tblLand INNER JOIN (tblSites INNER JOIN [MijnGPT-verdiensten] ON tblSites.pkSiteID = [MijnGPT-verdiensten].pkSiteID) ON tblLand.pkNationaliteitID = tblSites.pkNationaliteitID
GROUP BY tblSites.[Naam GPT], tblLand.Taal, [MijnGPT-verdiensten].Saldo, [MijnGPT-verdiensten].Punten
ORDER BY tblSites.[Naam GPT];

alleen nu zie ik van elke site de som en niet van alle sites bij elkaar opgeteld... wat dus de bedoeling is.
deze?

Sorry ik snap nix van MSQL mischien als je het eens netjes uitschrijft dat het dan helderder wordt

SELECT
    jouwding
FROM
    jouwtabel
WHERE 
    jouwding <>jouwding

Schrijf hem eens zo want wat er nu staat is een brei van letters
Die link klopt :-)

Ok, als ik hem 'netjes' uitschrijf ziet hij er als volgt uit:

SELECT 
   tblSites.[Naam GPT], 
   tblLand.Taal, [MijnGPT-verdiensten].Saldo, 
   [MijnGPT-verdiensten].Punten, 
   Sum([MijnGPT-verdiensten].Saldo) AS [Totale Saldo], 
   Sum([MijnGPT-verdiensten].Punten) AS [Totale Punten]
FROM 
   tblLand 
      INNER JOIN (tblSites 
         INNER JOIN [MijnGPT-verdiensten] 
         ON tblSites.pkSiteID = [MijnGPT-verdiensten].pkSiteID) 
      ON tblLand.pkNationaliteitID = tblSites.pkNationaliteitID
GROUP BY 
   tblSites.[Naam GPT], 
   tblLand.Taal, [MijnGPT-verdiensten].Saldo, 
   [MijnGPT-verdiensten].Punten
ORDER BY 
   tblSites.[Naam GPT];

ik hoop dat het zo beter leesbaar is...

EDIT:
code toegevoegd
En als je de GROUP BY funcie weghaalt?
En waarom staat soms de tabelnaam en soms het veld tussen []?
Robert schreef op 31.10.2006 18:57
En als je de GROUP BY funcie weghaalt?

Dan krijg ik een melding
"U probeert een query uit te voeren waarbij de opgegeven expressie Naam GPT geen deel uitmaakt van een statische functie"

Klaasjan Boven schreef op 31.10.2006 19:12
En waarom staat soms de tabelnaam en soms het veld tussen []?

Dat doet Access automatisch als er bijv. al een spatie in voorkomt, om aan te geven dat het 1 geheel is.
Ik heb het alleen maar gekopieerd en geplakt (Ctrl+C dan Ctrl+V)

Als je die saldos in een rapport laat zien maak je een onafhankelijk tekstvak die alle subtotalen bij elkaar optelt.

Op een formulier kun je iets soortgelijks maken. Bij de recordbron van het tekstvak doe je zoiets:

=[veld1] + [veld2] + [veld3]
bedoel je dat als ik saldo's van bijv. 50 sites heb dat ik dan alle 50 apart bij elkaar op moet tellen?
zoiets als

[site1] + [site2] + [site3] + ... [site50] ?
Ja dat is niet zo handig dan. Maar waar in Access wil je het laten zien? Op een formulier, of in een rapport?
Het was me niet helemaal duidelijk wat je bedoelde Jan.
En ik wil het in een query laten zien.
Jan Koehoorn schreef op 31.10.2006 23:32
Ja dat is niet zo handig dan. Maar waar in Access wil je het laten zien? Op een formulier, of in een rapport?

Maakt voor het verhaal niets uit Jan, zowel voor formulieren als voor rapporten kan je gewoon query's die je aan hebt gemaakt gaan gebruiken.

Reageren