Ik merk dat er een aantal mensen wel op de Vrije School zitten, of een ander verband ermee hebben.
Vertel er eens iets over zou ik zeggen, en op welke VS je zit.
Greatzzz,
ex-VS-er Jonathan
[edit]Voor de mensen die niet weten wat de VS en snthroposofie is: Wikipedia[/edit]
?
Onbekende gebruiker
01-11-2006 23:26
Nog even voor de mensen die niet wijs worden uit het artikel van Wikipedia.
Rudolf Steiner was een filosoof, hij bedacht de leer: Antroposofie. In deze leer ging men ervan uit dat je een geest hebt, dankzij deze geest hebben wij bewustzijn, kunnen wij dingen doen enz.
Op dit principe zijn vervolgens veel dingen uitgewerkt; ziekenhuis systemen, bouwstijlen, .... en zo ook een schoolplan/leerplan.
Dit leerplan is het leerplan van de Vrije School. Het totale plan telt 13 jaar, het tellen begint vanaf de eerste klas. Hiervoor heb je peuter/kleuterklas; wanneer je naar de eerste klas gaat hangt af van hoe je geestelijke, lichamelijke en motoriek ontwikkelingen zijn. [Over het algemeen is klas 1 groep 3]
Binnen de Vrije School is veel aandacht voor kunst en cultuur, maar ook Profielwerkstuk en maatschappelijke stages. (He nu denk je dat heb ik; dat klopt het is overgenomen van de vrije school)
@Jonathan, gast ik zeg alleen iets over de triestheid van de meeste topics. Of jij je dan aangesproken moet voelen mag je zelf bepalen, maar mij het zwijgen op leggen is wel erg scheef van je. Jij mag toch ook topics plaatsen die offtopic zijn van het hoofdonderwerp van heel de site? Dan mag ik toch ook wel offtopic posten? Eensgelijks mannetje ;) dus wil jij aub niet zeggen dat ik zeik.
@Webmakerij, dankje. Nu begrijp ik beter wat het voor iets is, zelf heb ik er nog nooit van gehoort omdat dit denk ik niet in noord-brabant voorkomt. Maar hier in de buurt van mijn woonplaats zouden die scholen toch niet echt succesvol zijn/zijn geweest.
Ik heb ooit een vriendin gehad die de vrije school deed. Het beviel haar daar uitstekend. En door toedoen van haar vader heb ik zelf ooit drie maanden een hele interne verbouwing op zo'n school gecoördineerd. De harde werkers waren voornamelijk de ouders van de scholieren. Ik moet zeggen dat het mij daar ook prima is bevallen. Erg prettige mensen allemaal, zowel ouders, leraren en ook de leerlingen. Als afsluiting van het project heb ik zo'n presentatieavond van de laatste jaars meegemaakt. Dat was behoorlijk heftig, maar wel zeer interessant.
Ik zit op een vrije school en ik bind er niets aparts aan alleen in de klas waar ik zit krijgen we koken :D. want ik zit op de praktise stroom van de vrije school :) en daar krijgen we de eerst 2 uur van een school dag praktisch onderwijs zoals koken, ict, handvaardigheid (handwerken, hout, metaal), circus en dat was het zoon beetje