ik heb een vraagje, ik heb in de database, in de kolom foto bijv dit staan: 2006_05_12_IMG_3098

nu moet ik alle rijen uit die database halen, waar de eerste 10 karakters van de kolom foto gelijk zijn aan 2006_05_12, hoe kan ik dit doen, is dit wel mogelijk?
SELECT foto
FROM tabelnaam
WHERE foto LIKE '2006_05_12%'
ORDER BY foto ASC

SELECT kolomnaam FROM tabel WHERE SUBSTR(kolomnaam, 10) == '2006_05_12';

Heb het zelf nooit gebruikt, maar zoiets was het volgens mij

[edit]Jan was eerder, is ook een goede oplossing[/edit]
@ Mark: in MySQL gebruik je een = teken om te testen en niet ==
Bovendien werkt SUBSTR zo, dat het tweede argument aangeeft op welke plek je moet beginnen. In jouw voorbeeld dus op positie 10 van de te testen string.

Zie ook de MySQL handleiding
bedankt voor jullie hulp!:D t werkt:)
wat dan als foto 2006_05_12 de variabele $date is? dit lukt me namelijk niet
is al gelukt!:D ' stond op de verkeerde plaats:
$query = "SELECT * FROM foto_com WHERE foto LIKE '".$date."%'";
@jan, die = was een beetje stom, dat van dat 2de argument kom ik nu ook achter, gewoon verkeerd gelezen. Bedankt iig, zo leer ik ook eens wat :)
nu had ik nog een vraagje, ik wil graag een link koppelen aan dat wat hij uit de database haalt, dat wat eruit word gehaald zijn commentaren bij fotos, deze rijen telt hij, als het dan bijv 15 rijen zijn, word weergegeven "15 commentaren" nu wil ik hieraan een link koppelen (willekeurig) naar een foto met commentaar, deze foto is de rest van de tekst wat in de kolom foto staat (hier dus IMG_3098),
enig idee hoe ik dit kan oplossen?
kan ik een array maken met alle fotos voor die bepaalde datum? verder lukt het me dan denk ik wel
mod-edit:

Bumpen
Bumpen is het na elkaar posten in je eigen topic om hem weer bovenaan in de lijst te krijgen. Bumpen is pas na 24 uur toegestaan.

Dat zijn twee vragen tegelijk. Wil je nu alle commentaren bij 1 foto of alle foto's van 1 datum?

Reageren