ik heb een vraagje, ik heb in de database, in de kolom foto bijv dit staan: 2006_05_12_IMG_3098
nu moet ik alle rijen uit die database halen, waar de eerste 10 karakters van de kolom foto gelijk zijn aan 2006_05_12, hoe kan ik dit doen, is dit wel mogelijk?
ik heb een indexpagina gemaakt, hier komen alle albums te staan, dus voor elke datum een album, per album kijkt hij dus hoeveel commentaren er zijn, dit doet hij weergeven als bijv "15 commentaren" aan deze tekst moet een link komen, naar een foto die bij 1 van die commentaren hoort (dus 1 link, ook al heb je 1000 commentaren :))
daarom dacht ik, als ik nou een array kan maken waar alle fotos in komen te staan, kan ik dit zo doen:
shuffle($fotos);
en dan als link elke keer $fotos[0]
maar ik weet dus niet hoe ik die array kan maken
hopelijk heb ik het nu wat beter uitgelegd
Aan de hand van je uitleg is mijn eerste tip: ga iets lezen over datamodellen en normalisatie.
De datum van de foto moet nu blijken uit de bestandsnaam, maar die zou je veel beter in een DATE veld op kunnen slaan. Verder zou je een tabel moeten hebben met albums, en een tabel met commentaren enzovoort.
Voor nu:
Met de query uit mijn eerste post in dit topic kun je alle foto's van een bepaalde dag (wat jij geloof ik een album noemt) ophalen. Haal meteen ook de commentaren op met de query en stop ze in een array. Als je tenminste de commentaren ook in dezelfde tabel hebt staan.
ik haal alle commentaren uit de database aan de hand van de map naam (2006_05_12 bijv), de fotos (IMG_3098 bijv) staan in de map images per album/datum, alle fotos die bij commentaar staan in de database met dezelfde datum moeten dan in een array
ik kan dus wel alle uit de database halen, maar hoe moet ik die in een array stoppen, dat is mijn enigste probleem nog