Jullie kennen de middelbare school vast wel, sommige zullen er al vanaf zijn sommige zitten nog midden in het traject!
De middelbare school heeft zoals jullie weten 3 niveau's VMBO, HAVO en VWO.
Die weer onderverdeeld zijn.
Ik wil graag even de aandacht vestigen op de VWO doelgroep, daar zitten toch wel de vrij intelligente leerlingen in, maar wat als VWO je nog niet genoeg te bieden heeft. Vaak zie je bij kinderen die te slim zijn voor het VWO dat ze zich gaan vervelen, misdragen en lage cijfers halen.
Het probleem voor die kinderen zit hem in de uitdaging, daarom wou ik een VWO plus traject oprichten.
Bij dit traject werk je in een bedrijf, dat door leerlingen van de school onderhouden word, klas 1 tot en met 6 doen hier aan mee. Wat voor bedrijf het word weet ik nog niet.
Maar school en werk is moeilijk te combineren, dus komt er een zogenaamd vierkant rooster. Je zit op school van half 9 tot half 5, en daarna ben je ook KLAAR.
De eerste halve dag volg je lessen, op een hoger tempo dan het VWO en bijna volledig zelfstandig, in het 2de gedeelte van de dag kun je je kennis toepassing in het bedrijfsleven en kennis opdoen van het bedrijfsleven.
Het financiele gedeelte, je ziet de bui al hangen, dat kost klauwen vol geld en is alleen voor de rijke, boven begaafde mensen. Helemaal niet, in het bedrijf wordt geld verdient en je verdient jezelf dus terug.
En nou wil ik graag jullie mening hierover horen!?
Ze mogen er echt een nieuwe niveau bij doen: Aapen.
Bij mij op school (mbo multimedia) zitten mensen die niet weten hoeveel letters het alfabet heeft! En er zijn nog ergere dingen.
Maar idd vind het wel een goed idee, mensen die echt bored raken omdat ze zo slim zijn gaan het verkeerde pad op. Misschien dat zulke initiatieven hulp bieden voor hen.
We hebben nu al zo'n soort traject op school. Ik ben zelf ook een deelnemer daarvan, maar het werkt niet echt motiverend. Het school tempo ligt nog steeds te laag, en ik heb even veel lessen als de andere en daar buiten om moet ik nog een bedrijf runnen, waardoor je planning heelvaak niet uitkomt.
En dit zou dan een extremere vorm van het project zijn!
Ik vind het best een leuk idee, maar het idee van "VWO plus" ben je niet heel origineel :P Ikzelf zit namelijk in een vwo+ klas. Maar wel in de 1e en ons idee is heel anders. Wij moeten dingen doen die andere in vwo-ers in 10 weken doen in 9 weken doen. De laatste week hebben wij een project week waar we allemaal dingen gaan onderzoeken enzo. Harstikke leuk! Dat is in de 2e nog steeds iets wat je kan doen, maar dan is het gymnasium +
Even mijn mening, het grootste gedeelte zal iets negatief zijn maar dat is niet mijn bedoeling.
1) Klas 1 t/m 6 bij elkaar word al niks. Zeker op middelbare scholen wil je niet gezien worden met mensen die lager zitten. Daarbij is het voor de 'oudere' minder handig want die werken dan samen met mensen die jonger zijn = een lager niveau hebben. Ik als 18 jarige 6vwoér zou niet graag met een 13 jarige 2e klasser willen samenwerken. Je wilt wel samenwerken met mensen van dezelfde leeftijd en dus hetzelfde niveau.
2) Van half 9 tot half 5 is leuk maar het zou veel leuker zijn als vwoérs eens wat meer tijd hebben om iets te gaan doen, sporten. Als jij ze om half vijf naar huis stuurt zullen ze dus geen tijd/zin meer hebben om lekker te gaan sporten.
3) Dat projectmatige werken/ bedrijfjes oprichten is hartstikke leuk maar dat doen ze op een hbo of (practische) uni al genoeg.
4) Vind eerst maar eens een aantal bedrijven... Mijn gehele opleiding is gebaseerd op connecties met het bedrijfsleven en colleges op de uni. Wij hebben projectgroepen en werken vanaf het eerste jaar al aan projecten voor bedrijven die echt gebruikt worden. Daarnaast hebben we ook dingen als projectenbureau's etc etc. Waarom zou een bedrijf aankloppen bij een middelbare school ipv een hbo/uni?
5) Begeleiding is veel belangrijker... Kids op die leeftijd moet je wel in de gaten houden en sturen. Voor het zelfde geld gaat er iets mis en verkloot je je hele reputatie en verbinding met zo'n bedrijf. Wie gaat er zo'n leraar inhuren die iedere dag daarmee bezig is?
6) Ikzelf heb nog nooit met een (oud) vwoér gepraat die een uitdaging miste, en sommigen daarvan doen nu hele zware opleiding op internationale scholen. Dat zijn dus zeker geen 'minder begaafde' vwoérs. Ze hebben ook binnen het huidige pakket toch genoeg mogelijkheden? Extra vakken erbij, meer diepte... latijn etc etc.
ja, ik heb zelf ook in een ander plus project gezeten, dan mocht ik gewoon uit lessen weg, en andere dingen doen.... Maar ik heb vooral structuur nodig, omdat ik school niet erg interessant vind ga ik te snel andere dingen doen, waardoor ik mijn school links laat liggen.
Maar de meeste plus projecten worden niet echt goed begeleid, en meestal gewoon als noodoplossing gezien!
Maar ik ga na deze positieve reactie's een dusdanig traject proberen te creeeren op onze school.
ik zit ook in vwo+, alleen is het soms niet heel leuk. we hebben nu een project dat we eens peeltoestel moeten ontwerpen, maar dat is echt vreselijk STOM.
@Arjan, er is nu een huidig project lopende op mijn school waarbij mensen van 1 tot 6 vwo samen werken, wat uitmuntend goed loopt.
De tijden van half 9 tot half 5 daar valt aan te wennen, en het moet ook een soort BIG plus zijn op je CV zodat (omdat je aan het bedrijfleven hebt deelgenomen) bijvoorbeeld sneller door een selectie van bijvoorbeeld neyenrode komt.
Bedrijven vinden die willen samenwerken is te doen, een project zchosting genaamd is van het zelfde idee alleen dan wat slechter uitgewerkt, waar ook zeer veel bedrijven mee willen samenwerken.
Begeleiding, ja dat is ook nog een twijfel punt van mij.
Misschien is het mogelijk omdat een bedrijf geld verdient, de begeleiding aan te schaffen.
Want de mensen die voor het bedrijf werken verdienen zelf geen geld.
En uitdaging mist er bij mij op school wel!
Ik doe nu een NT profiel met 14 vakken, en ik run een bedrijfje, maar of er nou een echte uitdaging inzit nee....
Een peeltoestel? Waarom dàt nou weer. Niet dat ons project zo spannend was: "De groei van bedrijven in de afgelopen 50 jaar bekijken" Nog saaier dan je zou verwachten. Maar volgende week ofsow gaan we een project over bruggen doen. Dat word leuk, en anders zorg ik daar wel voor :P