Ik wil een dynamic dedicated server gaan huren. Ik huur dan dus een deel van de dedicated server. Ik wil bij mijn huidige webhost blijven maar zij bieden alleen Linux: Debian Sarge 3.1 aan. Ik heb nog nooit met linux gewerkt. Is dit een groot verschil met windows? Een kennis van me zei dat het via het internet niet veel uitmaakte. Maar ik weet zijn ervaring met linux niet. Hoe installeer ik bijvoorbeeld server software en java e.d.? En ik denk dat er wel meer dingen moeten gebeuren voordat een server internetklaar is. Wat moet ik beheersen om een linux server te beheren?
Ik denk niet dat er bij je dedicated server een desktop omgeving wordt geleverd, dus je zou alles met CLI moeten.

Installeren gaat via apt-get.

Ga naar de bibliotheek en haal een paar boeken zal ik zeggen, installeer debian (of ubuntu) is lokaal en leer en expirimenteer
linux is over het algemeen zeer makkelijk geloof me. Ik ben de afgelopen tijden veel bezig in terminals van mijn linux en simpel dat het is echt ga er mee aan de slag zoals webmakerij het zegt het lukt je wel.
@CB2thephp
Het lukt je wel maar als je een dedicated heb wil je daar lijkt mij wel optimaal van profiteren. Dus niet dat je een half jaar geen website hebt voordat je uiteindelijk alles goed hebt ingesteld ;-).

Leer voor al even Vi-en
Wat houd Vi-en in?
Daar heb je gelijk in eerst leren daarna de (gekke) hoge stappen doen :D. Ik heb een eigen dedicated gameserver met webserver thuis staan en hij doet het goed (gelukkig), linux natuurlijk. Als het me goed lukt neem ik misschien eens een keer een echte betaalde dedicated server bij een extern bedrijf, maar voor nu is deze goed.

@Steven
Ik wens je veel success en moet je zeggen het loont wel om linux te nemen voor server toepassingen.
Een server aan het internet hangen waarbij je zelf geen/weinig verstand hebt van het OS wat er op draaid (of dat nou windows of linux is maakt niet uit) lijkt mij persoonlijk geen slim plan.

Waarom wil je persé een dedicated server? Wat zijn voor jou de voordelen? Waarom niet gewoon een goed hostingpakket waarbij zaken als uptime en veiligheid niet meer jou probleem zijn...
ik heb java nodig en ik wil server software installeren.
Eigenserver beginnen?

koop zoon rack geval (DUUR!)

Zet er beetje hardware in.

instaleer wat je wilt instaleeren.
Dat is voor mij geen optie. Anders was de titel van dit onderwerp ook niet 'linux zonder ervaring'. Want dan zocht ik wel voor windows. ;)
... over nutteloze reacties gesproken, robin...

Het installeren deel is het makkelijkste, zo lang het in de apt-repositories aanwezig is. Het instellen en configureren is al wat lastiger. Maar waneer het echt fout gaat is het het lastigste. Daarbij is veiligheid bij dit soort bakken onder stroom ook wel een punt dat toch hoog op de lijst staat, en daar is wel wat over te vinden op internet, maar ik ben bang dat verstand van zaken toch wel een enorme pre is hier.

Misschien is het handiger om eens uit te rekenen/na te vragen hoeveel een oplossing van een door hun beheerde server kost waar zij de door jouw aangevraagde software op willen installeren. Het scheelt in ieder geval al bakken met tijd.

PS: vi? Ik gebruik altijd nano :P

Reageren