Ik wil een dynamic dedicated server gaan huren. Ik huur dan dus een deel van de dedicated server. Ik wil bij mijn huidige webhost blijven maar zij bieden alleen Linux: Debian Sarge 3.1 aan. Ik heb nog nooit met linux gewerkt. Is dit een groot verschil met windows? Een kennis van me zei dat het via het internet niet veel uitmaakte. Maar ik weet zijn ervaring met linux niet. Hoe installeer ik bijvoorbeeld server software en java e.d.? En ik denk dat er wel meer dingen moeten gebeuren voordat een server internetklaar is. Wat moet ik beheersen om een linux server te beheren?
Eehm... er zijn ook dedicated bakken die worden onderhouden door de hosting partij hoor... Dan koop je gewoon een stukje webspace enkel dan op een eigen machine.
@Steven: Je hebt het over dynamic shared hosting, waarbij je een deel van een server huurt...
Daar zullen waarschijnlijk regels aan vast zitten, want als je het molt voor jezelf, zijn de andere op dezelfde server ook de pineut...
Mocht je serverbeheer op Linux willen gaan doen, dan is 1 voorwaarde identiek aan het beheer van een Windows server... en dat is dat je weet hoe een en ander werkt...
Ik zou als ik jou was dus eerst lokaal met Linux gaan testen, en tot die tijd iemand anders (bijvoorbeeld de hostende partij) het beheer laten doen
Best leuk hoor, zo'n oude pentium 500 MHz ergens in de garage verstoppen nadat je er debian zo kaal als mogelijk + ssh erop hebt gezet, en dan voortaan vanaf de bank met je laptop dat ding beheren. 1 voorwaarde: je mag de kast nooit meer bezoeken. Want dat kan ook niet bij echte hosting (naja, kan wel, maar moet je zo min mogelijk vermeiden)
Volgende stap is inlezen over de server die je wilt gaan gebruiken (je had het over Java -> Tomcat?) en de daarbij horende beveiliging, en de standaard linux-dingen komen wel mee. Zo leer je al heel snel waar je je instellingen over het algemeen kan vinden in Debian (/etc) en hoe je kan zien wat er draait (ps) en hoe je de daemons herstart. En natuurlijk: beveiliging! (iptables, snort etc.)
En dan dat ding echt aan internet kopellen (keep your snort in de gaten ;) ) en kijken hoe lang het goed gaat. Als dat allemaal een beetje in leven is, dan denk ik dat je genoeg kennis hebt om een beetje standaard server naar jouw eisen draaiende te houden. Maar let wel: houd altijd een expert achter de hand, want als het mis gaat, wil je hem zo snel mogelijk weer werkend hebben.
Benodigde tijd: maandje of 4?
Dus ik denk dat het handiger is om die semi-dedicated hosting wel te doen als dat echt nodig is, maar informeer bij je hoster wat mogelijk is, en zeg dat je er momenteel zelf nog niet genoeg verstand van hebt en genoeg vertrouwen hebt om hem op te starten en de programma's te installeren. Waneer je dan langzamerhand het een beetje onder de knie krijgt kan je steeds meer zelf doen en hoeven zij steeds minder voor je te doen. Uiteindelijk doe je het dan zelf. En dan kan je altijd nog eens kiezen voor een volledig eigen server.
Maar ik zeg: raadpleeg je hostingsbedrijf wat mogelijk is. Zei weten dat en zij kunnen het je (waarschijnlijk) bieden.