Zoals de meesten wel weten werk ik als freelance webdesigner, een soort bijbaantje van me. Alleen beginnen er bij mij wel vragen te spelen als:

- Moet ik verdient geld bij de belastingsdienst melden, of vanaf welk bedrag?
- Komt de kinderbijslag niet in het geding ( ik ben 15 jaar )
- Moet je persé een kvk-nummer hebben?

Ik wil namelijk niet echt de illegale toer op.

P.S. Ik verdien tot nu toe max. 150 euro per maand met webdesign...
Ik kan me inderdaad niet voor een KvK-tje inschrijven maar wel via mijn vader :P
Altijd aangeven bij de belastingdienst. Grote kans dat je niks hoeft te betalen (NIHIL).
KvK is wel verplicht ook voor freelancers en zzp-ers, tenzij je een zgn vrij beroep uitoefend.
Als je je inschrijft bij KvK heeft dit werl gevolgen voor je uitkeringen die je later krijgt.
Met je 15-de mag je zoeven uit mijn hoofd maximaal 5000 euro bijverdien zonder dat daarbij de Kinderbijslag in gevaar komt; Als je 16 bent gaat dit in een keer omlaag naar 1500 per maand.
Webmakerij schreef op 21.12.2006 11:52
Als je 16 bent gaat dit in een keer omlaag naar 1500 per maand.

Per maand? Dat is geen "bijverdienen" maar een complete baan! Je zal wel 1500 per jaar bedoelen. Het lijkt me sterk dat je 18.000 euro per jaar mag verdienen op je 16e

[edit]te snel getypt[/edit]
Ik geloof niet dat die 1500 per maand ok is.
Doe dit wizardje eens: http://www.svb.nl/internet/nl/regelingen/kinderbijslag/wizard_kinderbijslag/index.jsp

Dan zul je waarschijnlijk uitkomen op:

Uw kind mag tot € 1.196,- netto per kwartaal bijverdienen. Als uw kind € 1.196,- of meer verdient komt de kinderbijslag voor dat kwartaal in zijn geheel te vervallen. Tijdens de zomervakantie van 2006 mag uw kind met vakantiewerk € 1.100,- netto extra bijverdienen.

U bent wel verplicht om elk inkomen hoger dan € 800,- netto per kwartaal aan de SVB door te geven.

Dus dan mag je 1196 per kwartaal (dus niet per maand) verdienen, en vanaf 800 euro moet je het melden.

KvK weet ik verder niets van, idem van zwartwerken.
nee goed lezen hij is pas 15, en dan zegt de wizzerd mag onbeperkt bijverdienen!!
Wat je ook kan doen (maar zulk soort dingen kan je beter met je ouders bespreken) is gaan werken bij een webdesign bedrijfje, zelfstandig (freelance) maar wel onder hun naam.

Moet je wel een goede vriend of kennis in die handel hebben maar dat kan een aantal voordelen hebben. Voornamelijk voor jou klanten die dan gewoon een rekening kunnen indienen en btw kunnen terugvragen. Het is voor een bedrijf namelijk moeilijk om geld voor jou zomaar uit hun boekhouding te laten verdwijnen.
je kan het altijd zo doen dat je wit werkt voor het bedrag dat je MAG werken en zwart de rest doet. dus gewoon rekeningen delen. Vinden bedrijven vaak ook wel leuk.

kijk eens op leren.nl en lancelots.nl (speciaal voor freelancers)
Ok, bedankt! Nu weet ik in ieder geval weer waar ik aan toe ben!

Reageren