Ik heb een dedicated server, maar weet niet precies hoe ik hier iets op moet installeren. Er staat Fedora Linux op en kan via een ssh verbinding contact maken. Maar wat voor commando's er zijn e.d. weet ik niet.

Hoe kan ik hier iets op installeren, ik zou hier graag een gratis controlpanel opzetten (wat ik ook nog moet vinden btw).
Want ik wil via ftp contact kunnen maken. Of kan dit ook zonder controlpanel?
Een dedicated linux server beheren/installeren zonder kennis kan ik je dus niet aanraden... maar ik zie het de laatste tijd vaker, blijkbaar is dat stoer ofzo.

Maargoed, alstu en voor een ftp server zou je kunnen kijken naar vsftpd (yum install vsftpd, en dan naar je config in /etc/vsftpd/vsftpd.conf).
Ssh staat voor Secure Shell en is dé manier om remote commando's uit te voeren op je machine van een afstandje.
@Arjan, ik wil geen webserver gaan draaien, want ik denk dat jij op veiligheid doelt e.d. Ik wil deze server gaan gebruiken om backups op te zetten. de link ziet er goed en duidelijk uit en ga het proberen! alvast bedankt!

@Jason, SSH is de afkorting voor een beveiligde verbinding.
Geen webserver draaien betekend niet dat het gelijk veilig is... Een ftp server is zelfs gevaarlijker. Tenminsten, het was voor mij altijd makkelijker om via een ftp server ergens binnen te komen...

@Jason, SSH is de afkorting voor een beveiligde verbinding.

SSL toch? maar ik hou gewoon mijn bek wel ;) VEEEEL verstandiger
SSL = Secure Sockets Layer, een encryptie protocol waarmee je bijvoorbeeld een beveiligde HTTP verbinding neer kan zetten (HTTPS).
Ik volg de tutorial via de link van Arjan, maar het commando gedit accepteert hij niet. hij zegt dan
-bash: gedit: command not found

daarnaast is die tutorial er ook op gericht dat je grafisch bij je mappen kan komen.
gedit staat voor Gnome Edit, netzo iets als Notepad en is dus grafisch alleen je hebt geen X-Server en geen desktop omgeving draaien dus moet je uitwijken naar b.v. Vi. Ik wens je veel succes
voor commands met ssh uit te voeren heb je PUTTY nodig. Dit is een progamma waarmee je makelijk in het zogezegde 'cmd' van linux binnenkomt..

Mvg,
Jens

Reageren