Ik heb een dedicated server, maar weet niet precies hoe ik hier iets op moet installeren. Er staat Fedora Linux op en kan via een ssh verbinding contact maken. Maar wat voor commando's er zijn e.d. weet ik niet.
Hoe kan ik hier iets op installeren, ik zou hier graag een gratis controlpanel opzetten (wat ik ook nog moet vinden btw).
Want ik wil via ftp contact kunnen maken. Of kan dit ook zonder controlpanel?
En als je er ondertussen een ander os op hebt, google dan even op:
"The perfect setup" met vermelding van het os, dus bijv.:
"The perfect setup" debian 3.1
[edit]
Vaak kun je de pagina's over hoe het besturingssysteem zelf te installeren overslaan, daarna wordt vermeld hoe je alle programma's welke benodigd zijn voor een webserver kunt installeren.
[/edit]
Ik geloof dat de lol van een dedicated server is dat je hosting provider lekker alles voor je installeert?
iig, ga eens thuis met een linux systeempje aan de gang, en leer de basics. Dan kan je in het echt oefenen. Ik vind het erg bijzonder dat je zonder dat je er ook maar iets van weet (zelfs geen clue van ssh?!) begint aan het huren van een dedicated (linux) bak.
OMG, arjan heeft gelijk ik zie steeds vaker mensen met linux server etc. Geloof me het is geen pretje en je moet zeer veel lezen. Ik heb sinds 5 weken geleden een goede gameserver draaien via linux en dat was a redelijk moeilijk, maar het is gelukt. Een webserver heb ik onderhand al eeuwen draaien dus dat is voor een makkie.
Even voor de duidelijkheid als je iets met linux doe begin dan er in te werken voordat je een server begint. Dus verdiep je erin met commands etc probeer het op een computer uit en fuck dat ding mooi op. Voer commando's uit die je computer gek maken en check wat ze doen. Ik heb het gedaan en ben nu een redelijke linux serverfanaat :D