IK heb hier een pc uit ong. 1998:
300 mhz processor
64 mb ram
4gb hd
Welke OS is het best om hierop te zetten (er staat nu niks op)?
Ik wil hem als server gebruiken...
?
Onbekende gebruiker
27-12-2006 13:01
Ik denk dat je het beste naar een linux distro. kan gaan kijken. Bij voorkeur zonder grafisch omgeving.
Wil je wel een grafisch omgeving dan kan je denk ik het beste kijken naar Xubuntu:
To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk.
Once installed, Xubuntu can run with 64 MB RAM, but it is strongly recommended to use at least 128 MB RAM.
Ehm... rite... Windows XP zegt ook 1,5 gb hd en en 64(128) MB RAM die draaid dus niet =P en linux zonder grapisch is niet te doen =P, mijn oom(die deze pc heeft gebouwd) zei ook idd xubuntu.. maare ik ga wel probere hoor =P... met alternate install
?
Onbekende gebruiker
27-12-2006 13:08
Misschien kan je ook Win2000 even proberen. Is nog relatief ligt en bied qua functionaliteiten bijna hetzelfde als WinXPpro
Heb ik geprobeerd maar me dl was verrot denk ik, ging fout met error (boot deed het niet -> floppy boot -> error, mijn andre pc heeft geen floppy drive dus hd switch heeft weinig zin (en nee de floppy werkt ook niet op een of andre manier als ik em in mijn pc hang)
Enne ik ga strx ff een boot floppy probere voor knoppix 3.7 live cd
Ik heb zelf jarenlang een server gedraaid met SuSE Linux 7.0. Server was een Pentium-133 met 64 MB geheugen. Voor het gemak had ik er wel een 40GB harddisk in gestopt ;-)
Het is inderdaad aan te bevelen om de grafische omgeving niet te installeren, want die vertraagt de boel enorm.
Windows zou ik op een dergelijke machine niet aanbevelen. eComStation zou wel kunnen, denk ik.
Debian zou ik persoonlijk aanraden, lekker simpel te installeren met een minimale net-install cd en draaid practisch overal op. De vraag is alleen wat je met die machine wilt doen, 4GB is opzich niet echt veel voor een fileserver. Maar voldoende voor een webservertje.
Debian, Suse zijn het beste voor server achtige dingen denk ik toch wel zo :)
Heb Win98 op een laptop met 233 Mhz, 32 mb ram en 4 gb schrijf, en zelfs dat loopt al klote. Dus 2000 op zoiets is denk ik toch té zwaar!
Of kijk eens naar dit aangezien je een kl*te hd erin hebt :p http://www.damnsmalllinux.org/
Ik heb nu al Win XP Pro met Apache, PHP, MySQL en SMTP erop staan... en hij werkt prima... http://ypm.no-ip.org ... alleen doet ie een kwartier over opstarten...
Oke mooi,
maar erg stabiel zal het niet zijn! En als je een aantal mensen erop hebt heb je flinke kans op vastlopen!
[edit]
@Arjan
Dat uiteraard maar dat kun je ook niet anders bij deze combinatie verwachten...
Ik zou tóch eens gaan kijken naar Linux ofzo hoor, veels stabieler, en wat Arjan al zei (en ik dacht), het is gewoon sneller als je een kleine Linux distro neemt...
Neem aan dat je XP al wel in oude stijl en zo min mogelijk extra features hebt draaien?
[/edit]