ik heb even Ubuntu gedownload om te kijken wat het is. Dat loopt allemaal vrij soepel; ISO bestand downloaden, CD bakken en booten vanaf CD om het uit te proberen.FireFox 1.5 voor Linux zit ingebakken en daarmee schrijf ik nu ook dit bericht.
PHPhulp ziet er wel heel anders uit zo. Ik kan zo snel ff geen screendump maken, want ik kan niet bij het Windows filesysteem om hem op te slaan.
Wat me verder opvalt, is dat ik niet de goede schermresolutie kan kiezen. Er zijn maar drie mogelijkheden: 640 x 480, 800 x 600 en 1024 x 768, terwijl mijn monitor toch echt 1280 x 1024 is. Maar dat zal een kwestie van goede drivers downloaden zijn.
Eerste indruk is okee (de alt combinaties voor een e met een accent werken ook niet zoals ik gewend ben). Je krijgt meteen een heleboel software (OpenOffice) cadeau. Ik zal de komende dagen eens gaan snuffelen. Mochten jullie nog tips hebben, dan hou ik me aanbevolen.
[quote='Kalle schreef op 27.12.2006 14:36']Dat is echt onzin Arjan. Van de cd draait echt goed genoeg. Niet eens met een al te beste pc van school.
Een goede tip: SUDO en MAN.
Goed genoeg is niet hetzelfde als het beste, kijk maar op internet en je zult merken dat een live cd simpelweg trager is omdat hij alles in zijn ram probeerd te proppen en van de cd moet laden. Van een hardeschijf blijft sneller, gem. 50 MB/s tegenover 8 ofzo. [/quote]
Klopt,dat merk ik nu ook. Bij alle acties die ik doe begint de CD te zoemen als een dolle. Hij zal toch dingen naar het RAM moeten kopieren en dat gaat nu eenmaal sneller vanaf een HD.
?
Onbekende gebruiker
27-12-2006 14:52
Linux is goed omdat:
- een goed bestandsrechten systeem heeft
- het stabiel is
- makkelijk te gebruiken is voor gewone gebruikers, netzo als windows
Minder goed aan Linux is:
- je nog veel met een terminal moet doen
[edit]Ik werk ook wel eens met een liveCD op mijn Linux bak. Dan wordt er gebruik gemaakt van de linux swap partitie[/edit]
Ik heb de CD er weer ff uitgehaald en zit nu weer via Windows XP.
@ Kalle: zit die terminal gewoon in het "start" scherm?
Ik weet niet of het bij Ubuntu ook zo is maar bij vele distro's met een grafische schil kan je gewoon op het bureaublad met de rechtermuis knop klikken en dan staat hij daar tussen.
[edit]
Kalle heeft al antwoord gegeven
[/edit]
Ik merk toch wel altijd dat als je echt dingen (dus geen standaard dingen) wilt aanpassen dat je meestal toch de terminal gebruikt. En om de een of andere reden voelt dat ook fijner aan.
Je moet het gewoon installeren en het proberen. Ik heb ook Linux op me laptop (Dell XPS M1710) geinstalleerd en ik heb alle poes pas (zoals Arjan dat noemt ;)) gewoon in gebruik. Maar toch is het sneller als Windows.
Dit komt doordat XGL gebruik maakt van de perfomance van je videokaart en niet van je cpu.
Ik draai dus zowel Win XP als Linux op een resolutie van 1920x1200.
Ik heb wel 2gb ram in me laptop dus dat is natuurlijk altijd fijn.
Je moet gewoon 'aanprutsen', zo ben ik begonnen. Als het fout gaat, installeer je alles gewoon opnieuw. De installatie is toch vrij kort.
Wat ik wel jammer vind: Er word standaard zoveel geinstalleerd.
Als je realistisch kijkt denk ik dat je 75% hiervan niet eens gebruikt.
Dus als je deze software niet installeert schilt dat natuurlijk enorm.
Nog een mooi verschil tussen Windows en Linux:
Windows wordt na verloop van tijd sloom en traag.
Linux niet. Dit komt omdat je bij Windows software echt installeert en bij Linux niet. Daar mount je eigenlijk alles en als je het niet meer wilt gebruiken gooi je het gewoon in de prullenbak.
Ik zeg altijd: Bij Windows krijg je een raam. Bij Linux krijg je een heel huis :)