Ik wil XAMPP op linux installeren om ook eens te testen op een ander besturingssyteem. Ik heb dus XAMPP voor linux gedownload en nu wil ik het installeren met het volgende commando:

sudo tar xvfv xampp-linux-1.5.5a.tar.gz -C /opt

Het probleem is dat ie zegt dat het bestand niet is gevonden. Dat is wel logisch omdat deze op mijn usbstick staat. Maar hoe moet het commando dan worden of waar moet ik die file naartoe verplaatsen om wel een werkend commando te hebben.

P.S. Ik heb totaal geen ervaring met linux en ik gebruik Kubuntu 6.06
Met het commando wget kun je dingen downloaden:

wget http://site/bestand

Ik zou ook niet weten hoe je bij je USBstrick komt.

Met:

sudo su

wordt je root.
@Martijn Helaas heb ik geen internet op die PC, dat moet nog komen, over een weekje of 4 pas.
Heb je je USB stick al wel gemount?
Kijk even in Kubuntu onder Mijn computer, daar ga je naar je USB Stick en moet je even een terminal openen.
Misschien is het nog makkelijker om hem eerst gewoon naar je schijf te kopiëren
Maar waar moet ik hem dan naar kopieren, want ik kan niet in het hoogste niveau komen (./) en aan het commando te zien wil die toch dat ie daar komt te staan. Maar ik de hoogste directory heb ik geen schrijfrechten.
Gewoon eerst dat tar.gz bestand naar je home directory kopiëren.
Terminal openen, commando's uitvoeren met sudo ervoor.
Bij sudo wordt je wachtwoord gevraagd.
Maar mijn home directory is zoiets als /usr/home Als je met sudo dat commando uitvoert, gaat ie dan niet kijken in de allerhoogste map (/) ??
Mark, je kan eerst
sudo su

doen. (dan moet je ook naar de hoogste dir kunnen cd_en!)

Dan wordt je super user, en kan je alles (hij vraagt om een wachtwoord, moet je gewoon je wachtwoord invullen).

Dan ga je via de terminal naar je USB stick, en gebruik je het commando
mv bestandnaam_op_usb_stick waar_op_de_schijf_wil_je_em_hebben

Dan staat ie op je schijf, dan doe je met
tar -zxvf waar_op_de_schijf_staat_die_tar

wachten tot alles untard is, en dan moet je de installatie instructies volgen ;-)
@niek
In *Ubuntu moet je geen su gebruiken. Alleen sudo
Ok, nou krijg ik

"gzip: unexpected end of file"

Dus ik dacht even alles te verwijderen uit de map lampp in de map opt en opnieuw proberen, maar ik krijg: Toegang geweigerd ?!?!
Webmakerij schreef op 29.12.2006 12:14
@niek
In *Ubuntu moet je geen su gebruiken. Alleen sudo

Waarom niet? Als je "sudo su" doet dat ben je gewoon root en hoef je niet overal "sudo" voor te typen.

edit:

Ik pak tar bestanden altijd zo uit:

tar -xzf ./tarbestand.tar.gz

Reageren