Ik zie veel mensen hier voorbijk komen die een 'eigen bedrijf' hebben, ze bieden complete websites, banners, codes, designs, etc. aan op hun website. Nu is mijn vraag eigenlijk, mag dat? Want ik hoor ook veel mensen praten over de KvK (Kamer van Koophandel), dat je daar geregistreerd moet staan, ed, maar is zoiets nu nodig? en mogen mensen zomaar iets aanbieden? Eigenlijk zijn er regels aan verbonden? of kan Jan en alleman alles aanbieden?

Dit is een vraag uit intresse, ik heb (op dit moment) geen intresse om zoiets aan te vragen, maar meer van: hoe makkelijk is het? want er zijn echt heeel veeel van die bedrijven.
Euh m hoe bedoel je ?
Codes geven online mag hoor
Als je legaal wilt kunnen factureren, heb je absoluut een KvK nummer en een BTW nummer nodig en dien je dus ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel. Misschien is er een ondergrens aan leeftijd en aan het totaalbedrag per jaar, dat zou ik zo niet weten.
Het aanbod aan 'jong en dynamische'-webdesign bedrijven is inderdaad enorm groot. Juist door dat de markt enorm verzadigd is kom je nergens tenzij je al beschikt over goede contacten. Kijk voor de gein eens hier, daar staat wel goede informatie.

Voor je aan zoiets begint moet je je wel eerst goed inlezen. Stel dat jij een eenmanszaak opricht, allemaal leuk en aardig... maar jij draagt daarvoor verantwoordelijkheden die je ook met je privé vermogen moet dekken! Stel jij hebt een website gemaakt voor een bedrijf en dankzij jouw website word hun schade toegedaan, dat verhalen ze vervolgens op jou en dan word jij opeens je huis uit gezet. Een extreem voorbeeld, maar het is zeker mogelijk als je niet goed nadenkt en afspraken maakt.

Verder heb je een aantal kosten, jaarlijke bijdragen aan de KvK (+- 50 euro), je zult vrienden moeten worden met de belastingdienst, een hoop papierwerk maar ook een hele boel voordelen. Zokan je bepaalde kosten declareren, btw terugvorderen en facturen schrijven :).
@Wouter, Codes geven mag natuurlijk, voor gratis, maar als mensne er nu voor willen betalen (profecioneel bedrijf oid) dan moeten die het kunnen omschrijven in hun bedrijf, en dan moet je wel iets van een BTW of KvK nummer hebben. Want handjeklap word er heel veel gedaan, maar wat als je het goed wilt doen (dus niks illegaal's), wat dan.
Want ben je dan een freelancer? en wat zijn dan je rechten/plichten. Iemand ervaring/wetenswaardigsheden mee?

[edit]Dit is geen reactie op Arjan, was te lang bezig met typen :-) [/edit]
Overigens heb je geen btw-nummer nodig als je facturen schrijft, dat mag iedereen doen... En ik geloof dat je tot iets van 1200 euro geen BTW hoeft af te dragen als kleine zelfstandige, maar dat soort dingen wil ik best nog een keertje voor je uitzoeken. Check anders de websites van de belastingdienst en de kvk.
Het probleem van die sites is dat je aan tig voorwaarden moet doen, en daarom ook tig regels zijn, en dan moeilijk voor mensen erin te lezen. Het gaat mij niet om alle komma's en leestekens in die verhalen, maar wat er ongeveer aan te pas komt. Misschien handig om er een tutorial ofzo van te maken, voor de mensen die zoiets willen doen (of al doen). Ik ben best bereid om zoiets goed op papier te zetten nadat ik alles gelezen heb, maar ik denk dat mensen die er al ervaring in hebben het beter afgaat.
Ik heb van 'prof' PHPErik gister gehoord dat een KvK & BTW nummer niet verplicht is. Het geeft je uiteraard wel vele voordelen.
Zolang je maar onder die €1192,- blijft hoef je niks aan BTW te betalen
...
Even opgezocht: €1196,- per kwartaal. Boven de 800 euro per kwartaal moet je het opgeven.
Ook is er geen leeftijdsgrens voor een KvK & BTW nummer. Neem onder je 16e wel ff een van je ouders mee naar het KvK kantoortje ;-)
Het is iig niet zo dat je maar een bepaald bedrag mag bijverdienen. Hoe meer omzet je maakt, hoe aardiger de belastingdienst wordt. Dan vragen ze je bijvoorbeeld om 4 keer per jaar een kaartje te sturen, ipv 1 keer per jaar... :)

Maar goed, de meesten die starten in het webdesign/ontwerp/programmeer-wereldje zijn nog student. Let er op dat je dan wel een maximaal bedrag per jaar mag bijverdienen voor het behouden van je StuFi.

Mocht je geen BTW-nummer hebben dan moet je aan het volgende denken: geen BTW berekenen op de facturen! (En volgens mij betekend dat ook dat je aan het einde van de boekperiode niet de betaalde BTW mag verrekenen) Nu is er volgens mij wel nog een regeling bij de belastingdienst. Dan kunnen ze je een formulier toesturen en dan kan het weer wel. Ik heb er zo een thuis liggen.. en rara, daar ben ik nu niet... :)

Elwin
Ik heb van 'prof' PHPErik gister gehoord dat een KvK & BTW nummer niet verplicht is.
Er is een lijst met criteria die bepaalt of je al dan niet verplicht bent je in te schrijven bij de KvK. IT valt in ieder geval niet onder de vrije beroepen, dus de kans dat je je moet gaan inschrijven als je IT-diensten voor geld aanbiedt, is behoorlijk groot.

Of je BTW-plichtig bent, wordt bepaald door de Belastingdienst. Als die vinden dat je ondernemer bent, ben je BTW-plichtig. Simpel.
Zolang je maar onder die €1192,- blijft hoef je niks aan BTW te betalen
...
Even opgezocht: €1196,- per kwartaal. Boven de 800 euro per kwartaal moet je het opgeven.
Ik ken jouw bronnen niet, maar ik zou er maar niet teveel waarde aan hechten. De vrijstelling is €1345 per jaar, en bij minder dan €1883 per jaar ontvang je wat korting. Zie ook deze, wél betrouwbare, bron ;-)

Groet,
Willem (als zelfstandig ondernemer werkzaam bij de Belastingdienst ;-) )
Maar om aan €1345,- btw te komen moet je toch behoorlijk wat omzet maken lijkt me??

Denk dat je dan eerder met je studiefinanciering in de problemen komt dan met de belastingdienst.. hoewel je dan ook wel zonder die studiefinanciering moet kunnen :P

Reageren