Ik ben bezig met een btw aangift programma, maar loop tegen het volgende probleem op. Namelijk als ik bijvoorbeeld 18 : 0 = 0, dit moet echter 18 zijn.

Leveringen/diensten belast met 19% verkoop : Leveringen/diensten belast met 6% = Verschuldigde omzetbelasting

Hoe kan ik dit oplossing?
anders doe je als hij wil delen door 0 een check en als het 0 is vervang je dat door 1 ?

18: 1 is ook nog altijd 18 dacht ik :P
<?php
$deler = 0; //deze komt gewoon ergens uit je script

$deler = ($deler != 0) ? $deler : 1;
?>
wes schreef op 18.01.2007 17:15
ach ja, wiskunde, blijft lastig.

voor 75% van alle mensen is 1x1 nog altijd 2...

Tsjah das waar, maar voor dat soort mensen heb je sommen als 1x2x3 wat nog altijd hetzelfde is als 1+2+3
Het kan misschien fout zijn, maar bij bekijk maar eens de volgende, wat dat is niet gedaan, en het door nul delen, kijken maar eens op wikipedia!! Afhankelijk vanaf welk stelsel je bebruikt!

Wat als ik € 18 verkoop heb met 19% en geen verkoop van 6% heb, dan is dat nul en dus geen een!

Leveringen/diensten belast met 19% verkoop : Leveringen/diensten belast met 6% = Verschuldigde omzetbelasting
Delen door nul is een wiskundige bewerking waarmee men een deling bedoelt waarvan de deler het getal nul is. Zo'n deling kan men in symbolen uitdrukken als , met a het deeltal. Of men aan deze uitdrukking een zinvolle goed gedefinieerde waarde kan toekennen hangt ervan af hoe men ze interpreteert.

Bovendien kan je het ook als "rest" zien

18/0=0 rest=10

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Delen_door_nul

Britse geleerde bedenkt nieuwe theorie:
"Delen door nul toch mogelijk"
http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=63464
Johan van Wilsum schreef op 18.01.2007 18:02
Euh... waarom zou je lev19 delen door lev6? Je moet ze bij elkaar optellen!

Kun je eens een goed voorbeeld (met getallen) geven waarin je door 0 zou delen? En eentje waarbij dat niet het geval is? Volgens mij zit er namelijk een bug in je denkwijze ;-)
Ik heb 10 koekjes, ik verdeel deze onder 0 mensen. Hoeveel krijgt ieder mens? 0 want er zijn geen mensen om het aan uit delen...

Wil je rest gebruiken, gebruik dan modulo.

Dr. Anderson knobbelde echter een nieuwe theorie uit. Volgens hem ligt de oplossing buiten de gewone getallenlijn. Die getallenlijn gaat van negatief oneindig tot positief oneindig. Hij stelt dan ook voor om in de toekomst een nieuw nummer te gebruiken: 'nullity'......Sommige wiskundigen vinden deze ontdekking niets nieuws. Anderson heeft volgens hen gewoon een symbool toegekend aan een concept dat al bestaat.
Zie je foutmelding als nullity
Dit is hoe de excelsheet door de boekhouder is gemaakt en al jaren zo goed werkt.....

D3 = 18
D4 = 0

D10 = 18
D10 = SOM(D3:D4)
Rik schreef op 18.01.2007 16:41
ik heb een soortgelijke vraag, stel je hebt 10 euro exclusief en je wilt hiervan maken inc BTW, dan doe je 10 * 1,19 maar dan komt er 11,9 uit. Hoe maak je hier van 11,90??
<?php
$totaal = 11.9;
echo number_format($totaal, 2);
?>
dat kan willem, maar hoe krijgt ik dan als uitkomst 18....? Als er namelijk er al 1 staat is het probleem opgelost, alleen ik heb geen laag btw verkoop..

Reageren