Ik ben bezig met een btw aangift programma, maar loop tegen het volgende probleem op. Namelijk als ik bijvoorbeeld 18 : 0 = 0, dit moet echter 18 zijn.
Leveringen/diensten belast met 19% verkoop : Leveringen/diensten belast met 6% = Verschuldigde omzetbelasting
[quote='Rik schreef op 18.01.2007 16:41']ik heb een soortgelijke vraag, stel je hebt 10 euro exclusief en je wilt hiervan maken inc BTW, dan doe je 10 * 1,19 maar dan komt er 11,9 uit. Hoe maak je hier van 11,90??
dat kan willem, maar hoe krijgt ik dan als uitkomst 18....? Als er namelijk er al 1 staat is het probleem opgelost, alleen ik heb geen laag btw verkoop..
Zoals ik al zei in mijn vorige posts: optellen in plaats van delen. 18+0 = 18.
Delen klopt in dit geval niet. Dat zou inhouden dat hoe meer je verkoopt tegen 6%-tarief, hoe minder je zou moeten betalen. Dat soort creatief boekhouden vindt de Belastingdienst niet leuk ;-)
Kan toch ook?..... met round(10*1.19,2) // ,2 afronden op 2 decimalen
Vind ik misbruik van round(). Afronden doe je namelijk alleen wanneer de precisie afneemt, en hier neemt hij juist toe. Er valt dus niets af te ronden. Wel valt er iets te formatteren.
Functioneel zal het overigens niet uitmaken welke van de twee functies je gebruikt...
hehehe, ik ben zo goed met excel :p ik maak er alleen planningen mee. Mijn werk heeft het heel mooi geregeld, rekent het aantal uren netjes uit met pauzes!
Maar goed dat ik de excel formule heb geplaatst. Helaas kon ik me moeder niet bereiken want haar schip is net gezonken, want die weet die soort zaakjes wel:p
Als eerste heb je 3 soorten btw-groepen 19%, 6% en 0%.
>> Omzetbelasting
Het gaat om de voor verschuldigde omzet belasting. Dat is dus de btw bedragen uit de uitgaande facturen.
>> Voorbelasting
Als je iets koopt voor de zaak bijvoorbeeld een pc, dan zit daar 19% btw over (er zijn uitzonderingen zie handboek ondernemen van de BD) diie trek je af van de omzetbelasing.
>> Uitkomst
Omzetbelasting - Voorbelasting = te betalen/te ontvangen