Ik heb een ouwe pc

- 32 MB Video
- DVD
- CD RW
- 512 MB
- 500 MHZ

Etc Etc..
Best een aardige bak, maar Windows Xp draait er niet echt lekker op, en Windows 98Se is ook niet mijn beste vriend ;) Ik had een Windows 2000 Versie Gedownload, (Natuuuuuurlijk niet illigaal (A), maar daar zat BraveCentry tussen.. Dus ik wil van mij mooie bakkie een nog mooier Linuxbakkie maken :D

Nu is mijn vraag, welke Linux versie voldoet aan deze eisen:

- Gratis
- Nederlands
- Draait met gemak op deze pc
- Makkelijk in gebruik
- Is toch een beetje up-to date
- Is installeerbaar, dus niet run-from cd (heb ik namenlijk al, Knoppix 3.2, niet helemaal wat ik zoek)

Wie heeft er zoiets gebruikt of goede info hierover
DSL? Damn Small Linux, ik denk dat je daar het beste kan kijken. Dat is het 'de laagste' linux. Maar ik denk dat je ook wel wat algemene linux kan draaien.
wat kan die DSL allemaal aan?
Een beetje google'en (of googleën?) (met de term: Damn Small Linux) kom je al een heel eind. Klikker-de-klik
Ook het bekijken waard: Debian. Is ook grotendeels in het Nederlands vertaald en als je de netinstall neemt, is hij klein en snel, en kan je hem met 'apt' zoveel uitbouwen als je maar wilt.
wat wil je desktop of server?

server: debian, tijdens de installatie gewoon "standaard" partitionering en geen extra pakketten. Daarna apache, mysql en php er bij apt'en.

als je een desktop wil zou je kunnen kijken naar ubuntu. Dit is een desktop gerichte en versimpelde vorm van debian.
oke, ga ik een s ff kijke, maar wat is apt?
advanced packaging system.

apt-get install apache2
installeert apache 2.0

apt-get update
haalt de nieuwste lijst binnen

apt-get upgrade
waardeert alles op

apt-get dist-upgrade
waardeert alles op naar een nieuwe versie van het gehele systeem

apt-get moo
slaat nergens op

Zie ook meneer wikipedia
oke, netjes... En what about Abunta of Xabunta
ik heb ubuntu draaien. vind ik ook proper. start volledig op van CD. en daarna kan je op de desktop op een icoon om het te installeren. een volledige UI, en apt-get install, werkt juist zoals hierboven uitgelegd. en ik denk dat het volledig in het nederlands vertaald is.
Ik zou eerder gaan voor Xubuntu en in iedergeval een alternate (install in textmode) gebruiken -sneller en minder vastloppers op oude systemen-.

Misschien kan je ook eens kijken naar [google]PC Linux OS[/google]

Reageren