Ik heb een vraagje aan iedereen hiero;
Het gaat over de toekomst, wat verwacht jij eigelijk nou?
Ontmoeten we aliens, of gaat internet dood.
of ontmoeten een nieuwe techniek aan website bouwen?

Wat denk jij????
"of ontmoeten een nieuwe techniek aan website bouwen?"

of je leert eerst goed nederlands?

We gaan allemaal dood door overbevolking en uitputing van (kostbare)grondstoffen. Thats all. Live with it.
De toekomst, ik heb eigenlijk enkel vragen.

Over een jaar of 50 ziet de wereld er sowieso heel anders uit. Aliens vermoed ik niet. Binnen wat we kunnen zien per telescoop is er niets wat lijkt op buitenaardse intelligentie, en alleen al met de snelheid van het licht zouden we ze niet bereiken binnen de komende 100 jaar. Maar wie weet hoe sciencefiction fiction uitpakt? :)

Ik vermoed dat mijn kinderen voor een hele andere wereld zullen staan. Hoe zou het probleem met werk en productie uitpakken? Hier wordt praktisch niets meer gefabriceerd, en alles verplaatst naar de Oostbloklanden, India, China of zuid-Amerika.

Hoe zal het energievraagstuk uitpakken? De olie raakt op, en er is nog geen werkelijke variant voor handen. Zelfs al kunnen we de electiciteit op pijl houden berust de industrie nog enorm op aardolie voor productie van allerlij producten.

Hoe zullen steden vervormen? Overal op de wereld zijn al steden waarin 5 miljoen of meer mensen wonen, enorme netwerken niet nauwelijks nog te beheersen zijn. In nederland is ook de onbebouwde ruimte steeds nauwer aan het worden in met name de randstad.

Hoe zal Afrika zich ontwikkelen? Wordt het ook een wereldspeler naast Europa, Azie, Zuid-Amerika en Noord-Amerika? Wordt Afrika de nieuwe motor van de wereldeconomie? Of moeten we zelf weer de handen uit de mouwen steken?

Hoe pakt de klimaatverandering uit? Zoals het er nu uitziet is de zeespiegel over de komende jaren enorm aan het stijgen. Nederland is als land dat onder de zeespiegel ligt een van de eerste slachtoffers. Hoe pakt het uit voor nederland? Kunnen we binnenkort nog enorm project verwachten wat zelfs de deltawerken overtreft? Moeten we bepaalde delen land opofferen aan de zee?

Heeft de klimaatverandering een verband met de co2 stijging in de wereld, en moeten we aprubt stoppen met het gebruik van fossiele brandstoffen? En wat voor implicaties heeft dat op mobiliteit, industrie en electriciteitswinning? Om nog maar te zwijgen over de invloed die het heeft op ons economisch bestel wat voor een enorm deel draait en leeft van deze fossiele brandstoffen?

Ik heb geen idee, er is geen pijl op te trekken. Al Gore zegt dat het niet goed gaat komen. Andere wetenschappers vermoeden dat het los zal lopen. Ik vermoed niet dat we teveel op nieuwe technieken moeten hopen voor de problemen die er nu zijn. De techniek maakt wel rake sprongen, maar verwachten dat techniek alles kan oplossen is simpelweg niet waar.
Je vergeet iets: "Zal de de mens de aarde vernietigen door haat en wraakzucht?"

Ik denk zelf dat vooral ziektes de mens de das om zullen doen, was laatst nog een zeer intressante documantaire over op discovery 9 :)
_0_ Arend

Ik zie het toch iets anders. Het milieugebeuren ben ik met je eens. Maar ik vraag mij inderdaad wel eens af of mijn dochter wel in Friesland zou kunnen blijven wonen.
Tevens heb ik de eigenaardigheid, tenminste zo lijkt het in Nederland tegenwoordig wel, te geloven in God.

En dan ziet de toekomst er toch wel wat anders uit. Sowieso geen aliens. Hopelijk meer gelovigen want het is zo jammer als iemand niet gelooft.

Ow ja dat we dood gaan aan gebrek aan grondstoffen geloof ik niet. Oorlogen en dergelijke komt waarschijnlijker over (ook meer Bijbels trouwens)

Klaasjan
Nou als we zo bezig blijven gaan met de milieu enzo
doden we onze eigen planneet,
wil ik dat nou?

Maar geloof niet alles op tv!
Its is alleen maar theorie meer niet!
Chef: Daar ben ik eigenlijk niet zo erg bang voor. De kernwapens die er zijn zijn wel ernstig en best verschrikkelijk, maar ik geloof niet dat de mens een total annihalition achtig scenario op zich los zal laten?

Klaasjan: Wat zie je anders? Heb je het vertrouwen dat god op delen van deze gebieden meer zal ingrijpen of de weg leiden? (Niet afkrakend, negatief of kwetsend bedoeld, puur nieuwschierig naar andermans kijk op de wereld)

Pascal schreef op 05.02.2007 22:51

Doe eens gek, ga eens naar buiten...
@klaasjan:
Goed dat je er open voor uit komt. Ik ben zelf ook gelovig en hoop met je mee dat de toekomst er wat anders uitziet.

Niet om dit nou een zwaar filosofisch topic te maken, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen hier zijn die het aandurven om er voor uit te komen dat ze zich onderscheiden door gelovig te zijn.
Nee God zal niet meer ingrijpen volgens mij. Maar de mens zal niet ten onder gaan aan milieurampen oorlogen en dergelijke. Deze zullen wel steeds vaker plaatshebben (bron Openbaringen :) )

De aarde zal ophouden te bestaan als Jesus terugkomt zoals hij heeft beloofd. (bevestigd door 4 getuigen, in Nederlands recht meer dan genoeg)
Als hij terug is zal een ieder die in Hem gelooft leven ( en de rest niet en daarom is het ook zo jammer als je niet gelooft)

@Arend, wat mij betreft hoef je er niet bij te zeggen dat je het niet kwetsend bedoeld. Ik heb van jou en vele anderen gezien dat het hier ook anders kan.

@Saimen. zie hierboven. Dankzij de goede sfeer hier kan dat gewoon

@Arjan en chef. Als het op tv is dan is het waar, anders kunnen ze het namelijk niet filmen :)

Klaasjan

Nouja, alleen maar theorie? In principe is de zwaartekracht ook alleen maar een theorie. Een theorie die overigens zo goed blijkt te kloppen dat ze in de volksmond Wetten zijn genoemd.

Natuurlijk moet je kritisch zijn, maar je moet ook goed opletten dat je de problemen niet negeert die er daadwerkelijk zijn. Ik zeg niet dat we onze planeet doden, en ik zeg ook niet dat de mens zal uitsterven. Ik zeg niet dat nederland zal verwijden, en ik zeg niet dat we allemaal doodgaan.

Wat ik zeg is dat we op een keerpunt staan, en dat er zomaar eens dingen kunnen veranderen. Een beetje water zal nederland niet doen verdwijnen: het heeft alleen enorme impact. Volgens mij gaan we lang niet allemaal dood. 100 jaar geleden kon met het ook prima af zonder electriciteit en zonder benzine motor. Dat kunnen we inprincipe later ook nog in het ergste geval. Ik vermoed alleen dat de status quo, ons confortabele leven nu wel eens zou kunnen veranderen over de 50 jaar, en dat onze kinderen de grootste veranderingen voor de kiezen zullen krijgen.

Reageren