uhm mijn ma zeurt altijd zo dat ik me pc uit moet zetten snachts omdat zij denkt dat er dan heel erg veel aan stroom verbruikt word .. nu wil ik dit toch welleens weten of dat waar is of niet zo niet dan wil ik me ma om prate om mijn pc 24/7 te houden XD:P
maar is dit nou waar of niet :S ?
AMD Quad FX = 2x DualCore 2x Chipset (dus ook 2x Koeling), eigenlijk gewoon 2x alles, en dus ook 2x stroom zuipen
Mijn pc zal denk ik ong. tussen de 300 en 500 watt verbruiken... (3,4 Ghz HT, 512 RAM, 128 Video)
Ik had ooit een server (ja dat was mijn "Vuur!! Maar waarom?" topic) die voeding trok max. 230 watt en dat was een pc uit '97 (300 Mhz, 64 Mb RAM, 8Mb Video oftewel prut)
maar mensen let wel op niet alleen de beeldscherm is 1 ding die zwaar vreet
maar laat hem een op je voet vallen dan maak ik van vreetbreekt en dan he je net zoals ik 1 gebroken voet =D
@Johan, is inderdaad niet moeilijk, maar sommige computers zijn best traag met opstarten, maar belangrijker nog, als je hem aan laat staan kun je de volgende gewoon verder waar je gebleven was, anders moet je al je geopende php bestanden, webbrowser enz. allemaal opnieuw opstarten/openen.
Een gemiddelde PC gebruikt zo'n 125W continu, wat neerkomt op 1 KWh per 8 uur, wat weer neerkomt op 3 KWh per dag. Eneco vraagt zo'n 0,09 cent per KWh voor de energie + 0,09 cent belasting en 0,09 cent voor de transportkosten.
Na wat simpel rekenwerk kom je dan op 1100 KWh op jaarbasis wat weer neerkomt op ongeveer 275 euro per jaar.
Mijn laptop daarintegen kan maximaal maar 60W uit het stopcontact trekken, maar bij normaal gebruik ligt dit maar op iets van 20~30W.
Een gewone pc heeft standaard een voeding van 200 à 300 Watt. Dat wordt onder normale omstandigheden nooit totaal gebruikt. Ik denk dat je het verbruik van een computer kan vergelijken met het laten branden van een 100 Watt lamp.
Mijn energierekening is inderdaad hoger dan dat die vroeger was. Maar ik heb dan ook wel altijd 24 uur per dag 6 computers (servers) aan staan en heel vaak ook nog een (werk) pc en 1 à 2 laptops.