Ik heb telkens met een jongen een conflict over wat beter is, MySQL of TXT, wat vinden jullie, kunnen jullie mij ownen?

Ik vind TXT beter, het is overzichtelijker en (op mijn server) makkelijk te verwijderen (owners van browser en ftp zijn gelijk).

Wat vinden jullie?
Ken je het gezegde "appels met peren vergelijken" ?
Je kunt denk ik makkelijker in Mysql verwijderen dan txt. Als je inlogt op je phpmyadmin kun je zo makkelijk rijen verwijderen. Daarnaast zijn alle gegevens in tabellen gezet. Dit is veel overzichtelijker dan overal TXT bestanden op je server hebben staan. En met Mysql kun je makkelijk relaties tussen verschillende rijen (informatie) leggen en sneller vergelijken. Daarnaast kun je txt bestandjes moeilijker beveiligen. Met Mysql moet je het wachtwoord hebben. Het nadeel van mysql is dan wel dat je injections hebt. Maar hiervoor kun je je beschermen.

conclusie: ik vind mysql beter, omdat dit overzichtelijker is en je makkelijk relaties kunt leggen.

Pepijn
ja, dat betekent, dat txt beter is xD
Nee Arjan dat betekend het niet! :P
Arjan Schuurman, heb je enig idee waarom er uberhaupt databases bestaan ? Zo ja, dan heb je een antwoord op je vraag.
@Willem-Aart, Arjan en ik hebben altijd de discussie wat nou beter is. Ik zeg altijd dat mysql beter is. Maar Arjan blijft altijd met TXT scripten.
tekst bestanden zijn natuurlijk erg leuk, maar zodra het ingewikkeld wordt (sorteren, meerdere bestanden tegen elkaar matchen) wordt het erg lastig en wordt de code groot en onbehapbaar.

Dit maakt tekst bestanden als database zonder extra layer niet zo geschikt, en is een SQL database nuttig. Je hebt ook tussenvormen als SQLite die geen server nodig hebben om SQL uit te kunnen voeren.

pre/contra tekstbestanden
+ Makkelijk toegankelijk
+ Eenvoudig aan te passen zonder programmatuur

contra:
- Lastig te beheren bij meerdere tabellen vanuit de programmatuur
- Sorteren gaat langzamer dan geoptimaliseerde of geindexeerde sql tabellen
- joins, keys, constraints en andere intergriteitsmodellen zijn onmogelijk of onnoemlijk lastig te maken

Ik gebruik vanuit al mijn programmatuur een tussenlayer tussen sql en andere bestanden. Als ik data wil aanpassen gebruik ik in het ergste geval phpmyadmin.

Maar wat jij boven zegt is niet zozeer dat txt beter is, maar dat het makkelijker is. Ik stel gewoon dat jij te lui bent om admin programmatuur te schrijven, en dat je het liever in een tekst editor aanpast.

Het zou ook beter kunnen zijn, maar wat mij betreft hangt dat meer van je programma dan van je code af. Misschien zou je ons willen verhelderen voor wat voor toepassingen je txt bestanden beter vind. Ik kan er namelijk zo snel niet een verzinnen waar ik graag een txt bestand voor zou willen gebruiken.
Zoals Arend al heeft gezegt ligt er geheel aan waar je het voor wilt gebruiken natuurlijk. Maar toch voor de meeste toepassingen is MySQL stukken handiger en sneller
Een belangrijk voordeel van MySQL ten opzichte van het werken met TXT bestanden is de enorme hoeveelheid functies voor berekeningen met datum en tijd die MySQL heeft.

Reageren