Ik heb vandaag mijn pc schoongemaakt, hij ging herrie maken en heb hem daarom ontdaan van allerlei stof e.d.
Helaas is het nu alleen zo dat hij het niet meer doet, als ik hem terug aanzet maakt de processorfan een raar geluid en start niet op, een duwtje helpt ook niet.
Als hij uit staat, en ik geef de fan een duwtje hoor je dat geluid ook en staat de fan snel weer stil terwijl die toch eigenlijk vrij lang door moet draaien.
Ik vrees dus dat ik de fan beschadigd heb bij het schoonmaken, ik weet niet hoe, maar gebeurd is gebeurd.
Nu mijn vraag, door wat voor fan moet ik deze vervangen, want daar heb ik dus echt de *** verstand van.
De processor is een AMD Sempron 2400+ (1,67 Ghz)
De fan die er nu opzit is een 60x60 fan van het merk NeoLec op 12VDC.
Deze zit op een AsRock moederbord.
Ik kan geen typenummer ontdekken op de fan.
Het liefst zou ik bij http://www.1to0.nl bestellen omdat ik daar goede ervaringen mee heb, kan iemand mij vertellen aan de hand van deze gegevens wat voor fan ik zou moeten kopen?
Over het algemeen maakt een koeler niet zo heel veel uit volgens mij. Je moet alleen even kijken of hij op je koelblok past. Als je een koeler koopt met koelblok moet je even kijken of het koelblok op je moederbord past.
wordt zo'n koeler compleet met koelblok geleverd dan?
Ik weet ook nog totaal niet hoe ik dat ding moet vervangen eigenlijk, dus weet ook niet hoe alles bevestigd zit, maar ik zie nu gewoon 4 schroefjes, een op elke hoek.
Het koelblok is zo'n 3,5 cm dik (diep), en heeft dezelfde omvang als de ventilator (60x60 mm)
Kun je misschien zeggen wat voor koeler geschikt is, want de case en cpu koelers staan door elkaar volgens mij, ik zie het verschil niet direct.
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar casekoelers zijn soms ook wel te gebruiken als cpu-koelers. Sommige koelers worden inderdaad geleverd met koelblok, maar ze zijn ook wel los verkrijgbaar. Ik zal even rondkijken voor je.
[edit]Welk socket heeft je processor en wat is je budget?[/edit]
En dan nog een tweede vraag, moet ik ook nog iets van koelpasta hebben, of is dat alleen voor tussen koelblok en processor?
EDIT: socket van mijn processor? geen idee, maar is dat echt relevant? want alleen de koeler vervangen is voldoende? als deze fan goed is kan ik het koelblok laten zitten.
@Herjan, ok, bedankt, ik heb net nog even de oude fan eruit geschroeft, en nog even nagemeten voor de zekerheid, maar de afmetingen komen overeen, zelfs de dikte van de fan.
Dus ik ga deze bestellen, en ik denk dat het inbouwen wel moet lukken.
btw, zou er een kabeltje aan de fan zitten, want deze zie ik niet op de foto, maar aan de oude fan zit het kabeltje er wel aan vast, dus dit kan ik niet 'overprikken' oid.
Ben je er zeker van dat het de processor is waarvan je de koeling hebt beschadigd? Want een koelvind van 3,5 cm op een Sempron 1,7 Ghz lijkt me wat klein. Kan zijn dat ik me vergis, maar toch.
Het gemakkelijkste is gewoon hetzelfde merk weer kopen. Als dat er niet is, kan je eigenlijk niet veel kwaad. Een fan is een fan en doet altijd hetzelfde, enkel de geluidsproductie zal verschillend zijn ;-) !
@Ponzi, het lijkt mij wel, het is het enige grote koelblok (met fan) dat er op het moederbord zit, er is niets anders dat ook maar enigsinds in de buurt komt van wat er op een cpu lijkt.
Maar eigenlijk maakt dat niet uit, want die fan zal toch vervangen moeten worden.
Mijn CPU is normaal altijd rond de 50-52 graden, weet niet of dat normaal is, of eigenlijk toch wel vrij warm.