Ik heb vandaag mijn pc schoongemaakt, hij ging herrie maken en heb hem daarom ontdaan van allerlei stof e.d.

Helaas is het nu alleen zo dat hij het niet meer doet, als ik hem terug aanzet maakt de processorfan een raar geluid en start niet op, een duwtje helpt ook niet.
Als hij uit staat, en ik geef de fan een duwtje hoor je dat geluid ook en staat de fan snel weer stil terwijl die toch eigenlijk vrij lang door moet draaien.

Ik vrees dus dat ik de fan beschadigd heb bij het schoonmaken, ik weet niet hoe, maar gebeurd is gebeurd.

Nu mijn vraag, door wat voor fan moet ik deze vervangen, want daar heb ik dus echt de *** verstand van.

De processor is een AMD Sempron 2400+ (1,67 Ghz)
De fan die er nu opzit is een 60x60 fan van het merk NeoLec op 12VDC.
Deze zit op een AsRock moederbord.
Ik kan geen typenummer ontdekken op de fan.

Het liefst zou ik bij http://www.1to0.nl bestellen omdat ik daar goede ervaringen mee heb, kan iemand mij vertellen aan de hand van deze gegevens wat voor fan ik zou moeten kopen?
De gemiddelde temperatuur van een processor is ongeveer 40°. Des te lager, des te beter natuurlijk. Zolang je onder de 70° blijft is er niets aan de hand.

Dat kan natuurlijk wel wat verschillen van processor tot processor. Anders moet je een iets duurdere ventilator aanschaffen... koelere processors zijn meestal sneller ;-) .
Je moet trouwens niet naar de afmetingen kijken van je fan, maar naar de soort socket, zodat je een hele nieuwe CPU-koeler kan kopen. Aan te raden is de Arctic Colling Freezer 7, welke maar 25eu kost en heel erg stil is.
Deze past op socket-A, socket 939 en socket 757. Deze koeler kan je instellen op stilte of op performance, zodat hij zich automatisch aanpast

Reageren