Oke, ik heb mijn les geleerd, leer van anderen. Ik denk vaak veel van iets te weten, wat achteraf niet waar blijkt te zijn. Dus nu is mijn vraag, Hoe zorg ik ervoor dat alle leden in m`n netwerk (verbonden via router, inclusief draadloos) op een map kunnen komen op een bepaalde computer, en dat alle leden dit kunnen beheren.
Mijn plan was alle computers en laptops in dit netwerk opnieuw te instaleren, en de bestanden lokaal op te slaan, op die ene pc dus.
Hoe kan ik dit doen
Het liefts zo uitgebeid mogenlijk
Waar draait je 'server' op? Windows XP? Windows 200x Server? Linux?
Waar draaien je 'clients' op?
Een map delen is niet zo moeilijk, rechtermuisknop op een map, Delen en beveiliging, en deel je map maar (Windows). Als vervolgens iemand naar je computer gaat (\\computernaam\) kan die bij de share, of gelijk naar de share door \\computernaam\share\. Evt kun je ze dan nog als station toevoegen bij de clients, of evt. nog offline bestanden gebruiken.
Wat wil je precies?
Waar draait je 'server' op? Windows XP? Windows 200x Server? Linux?
Waar draaien je 'clients' op?
Een map delen is niet zo moeilijk, rechtermuisknop op een map, Delen en beveiliging, en deel je map maar (Windows). Als vervolgens iemand naar je computer gaat (\\computernaam\) kan die bij de share, of gelijk naar de share door \\computernaam\share\. Evt kun je ze dan nog als station toevoegen bij de clients, of evt. nog offline bestanden gebruiken.
Wat wil je precies?
Dit ga ik ook thuis maken, met ftp servertje erop en eraan, voor toegang van buiten af. met xpPro
Mijn server kan op xp, op 98 en op 2000 server, maar het makkelijkste in mijn situatie is XP
Ik heb 3 machine's met 98, 4 met XP, en een met Ubuntu, voor de rest heb ik weinig verstand op dit onderwerp, dus laat ik de lastige keuze's op jou over:)
?
Onbekende gebruiker
20-03-2007 21:50
@Jonathan
Waarom zou je zoiets op een (grafisch) zwaar en minder stabiel OS als Windows willen doen? Ik zou gewoon een debian schijfje downloaden en deze installeren, vergt veel minder recourses.
Hangt natuurlijk wel af van je Linux kennis.
@Thomas
Wat jorik als zei, we hebben echt wat meer informatie nodig om je makkelijk verder te kunnen helpen.
Nou, de keuze voor het server OS lijkt me niet zo moeilijk. Ik neem aan dat je het echt als server wilt gebruiken (fileserver in dit geval, om hoeveel bestanden gaat het, hoeveel beveiliging wil je?) zou ik uitgaan van Windows 2000 Server, en niet XP (zeker home niet). XP is niet bedoeld als server. Daarnaast communiceert 2000 geloof ik net even iets beter met 98 als XP. Onder ubuntu zul je ook Samba nodig hebben, om de server te 'zien'.
De eerste is een 'geavanceerde' share maken in WinXP (Pro), met gebruikersrechten etc. De tweede is het maken van een simpele share (ik geloof Win XP Home ook).
@Thomas: Ik denk dat als jij een map op de 98 pc deelt de rest er makkelijk bij kan. Doe je dat op XP dan willen de 98 pc's vaak moeilijk doen. Ubuntu mee laten doen wordt wat lastiger.
@Jonathan: FTP-server bereikbaar vanaf het Internet. En toch, neem ik aan, je firewall zo dicht mogelijk houden. Dan moet je de FTP-server instellen dat ie passive mode ondersteunt.
?
Onbekende gebruiker
20-03-2007 22:06
@Thomas
Mijn advies, jouw Linux kennis inschattend, is OF met windows iets leuks te gaan doen of alsnog voor een Linux Ubuntu tegaan, hetgeen dit voor jou wel zou betekenen dat je alsnog een grafische omgeving krijgt die behoorlijk veel RAM geheugen wegsnoept.
Pick your choise!
(Mijn persoonlijke voorkeur noemde ik hierboven al, schone debian installatie met samba erop)
[edit]
@Santhe
Ik ben mij niet bewust van problemen van windows 98 versus samba, maar als die aanwezig zijn zou ik dat alsnog graag willen weten, ookal is win98 uitgestorven hier thuis(A))