Oke, ik heb mijn les geleerd, leer van anderen. Ik denk vaak veel van iets te weten, wat achteraf niet waar blijkt te zijn. Dus nu is mijn vraag, Hoe zorg ik ervoor dat alle leden in m`n netwerk (verbonden via router, inclusief draadloos) op een map kunnen komen op een bepaalde computer, en dat alle leden dit kunnen beheren.
Mijn plan was alle computers en laptops in dit netwerk opnieuw te instaleren, en de bestanden lokaal op te slaan, op die ene pc dus.
Hoe kan ik dit doen
Het liefts zo uitgebeid mogenlijk
Mijn advies, jouw Linux kennis inschattend, is OF met windows iets leuks te gaan doen of alsnog voor een Linux Ubuntu tegaan, hetgeen dit voor jou wel zou betekenen dat je alsnog een grafische omgeving krijgt die behoorlijk veel RAM geheugen wegsnoept.
Pick your choise!
(Mijn persoonlijke voorkeur noemde ik hierboven al, schone debian installatie met samba erop)
Dan zou je wellicht beter voor Xubuntu gaan, draait op XFCE ipv. Gnome, en is daardoor wat lichter. Minimum van 64MB ram, geloof ik..
?
Onbekende gebruiker
21-03-2007 09:00
Zo te horen heb jij minimaal een grafisch interface nodig. Met een Linux CLI systeem zou je denk ik niet ver komen.
Uitgaande van Windows 2000 server
IIS gebruiken en de ingeboude FTP server.
Uitgaande van Linux.
Neem Xubuntu
Maak voor elke gebruiker een account aan
Installeer Apache, PHP, MySQL, PHPMyAdmin - via Synaptic -
Schakel home-dirs van Apache in
Deel alle home-dirs met Samba
Installeer proFTPd
Als je gewoon een standaard windows P2P netwerk wil, zie google, anders ga je verdiepen in Windows server(2000/2003). Je kan ook linux of novell pakken maar MS server werkt het makkelijkste. Wat wil je opzetten? wil je zelf een subnet maken of niet? Denk aan de volgende dingen.
DHCP Server
DNS Server
Active Directory(voor novell eDir)
Home drives zijn aan te maken via de "active directory users and computers"
Firewall
NAT server
Printers
Als je alles echt goed wilt doen(volgens MS) zou ik via AGDLP gaan werken
(
Acounts >
Global Groups >
Domain Local Groups >
Permissions
)
Kijk anders hier even.
Een stap-voor-stap uitleg (bijv. voor mensen die een haat-liefde verhouding met Linux hebben zoals ik) om snel en makkelijk een Linux fileserver op te zetten met o.a. Samba, Apache en MySQL.
Ik gebruik 'm zelf als fileserver en webserver in een netwerk met Mac OS X, Windows XP en Windows 2000 machines. 't is Fire & forget. Eenmaal opzetten en je hebt er geen omkijken meer naar. Het draait hier nu al maandenlang 24/7.
Je kan ook linux of novell pakken maar MS server werkt het makkelijkste.
Precies! En daardoor zijn er ook zo veel slecht beveiligde netwerken...
Het goed inrichten van een veilig netwerk is namelijk niet makkelijk, daarvoor heb je gewoon kennis nodig. En dan maakt het echt niet uit of je Linux, Novell of MS als OS neemt. Alleen omdat het met MS zo makkelijk en snel gaat, denkt men nergens over na en zijn de betere instellingingen niet of nauwelijks te vinden en worden dus niet gebruikt.
Hoe zit het trouwens met budget? Linux is gratis...
Het goed inrichten van een veilig netwerk is namelijk niet makkelijk, daarvoor heb je gewoon kennis nodig. En dan maakt het echt niet uit of je Linux, Novell of MS als OS neemt. Alleen omdat het met MS zo makkelijk en snel gaat, denkt men nergens over na en zijn de betere instellingingen niet of nauwelijks te vinden en worden dus niet gebruikt.
Misschien is dit ook wel wat: http://www.freenas.org/
Bedoelt voor netwerkopslag (FreeNAS is a free NAS (Network-Attached Storage) server).
Wellicht de moeite waard om ook eens naar te kijken, omdat ik geloof dat je zoiets wilt :)
Oke :) stel dat ik m`n linux buiten de server laat vallen. Ik geef alle machine's als werkgroepnaam Server, en zet op een XP (pro natuurlijk :)) een map met daar bestanden in, en die map deel ik (tot zo ver niet heel moeilijk) hoe zorg ik er dan voor dat iedere pc bij deze bestanden kan, want dat heb ik al eens geprobeert, maar dan krijg ik bij deze computer nergens iets van een server te zien..
Het word, voor alle duidelijkheid, GEEN server voor een website, dus php, ruby on rails, mysql, ftp etc.
dus hoe krijg ik de gedeelde map op alle pc's te zien