Hi, ik vraag me het volgende af:
Als ik nu een domain name aanvraag bij een aanbieder, waar halen zij die naam dan vandaan, en hoe zit dat systeem dan in elkaar - Moeten die providers dan betalen aan het land (bvb mijnsite.be --> betalen aan belgie) waar ze de naam halen of hoe werkt dat allemaal?
ben benieuwd!!!
dezelfde vraag nog eens opnieuw posten zodat je topic hoger komt in de lijst van forums zodat je meer kans hebt dat iemand reageert.Je mag dit pas na 24h doen
sry hoor, nu ik dat weet zal het niet meer gebeuren.
Jan Koehoorn schreef op 24.03.2007 21:30
@ SanThe: ik heb wel eens gehoord dat het een paar dagen duurt voordat alle nameservers geupdate zijn. Is er een soort update-protocol?

Het 'letterlijk' updaten is zo gebeurt. Alleen voordat heel Internet het weet dat hangt af van de TTL (time to live) instelling van de dns-server en van de tijd dat andere nameservers iets in de cache houden. Normaal moet dat na een dag wel allemaal zijn verwerkt. Vaak al na enkele uren.
@ SanThe: oh, zo snel gaat het dus? Opmerkelijk, gezien de grootte van het net.
SanThe schreef op 24.03.2007 21:56
[quote='Jan Koehoorn schreef op 24.03.2007 21:30']@ SanThe: ik heb wel eens gehoord dat het een paar dagen duurt voordat alle nameservers geupdate zijn. Is er een soort update-protocol?

Het 'letterlijk' updaten is zo gebeurt. Alleen voordat heel Internet het weet dat hangt af van de TTL (time to live) instelling van de dns-server en van de tijd dat andere nameservers iets in de cache houden. Normaal moet dat na een dag wel allemaal zijn verwerkt. Vaak al na enkele uren.[/quote]

Dit heet de zonefile als ik me niet vergis.
Eerst werd de .nl zonefile na 6.30 geüpdate, sinds ergens in Februari ofzo word het ook om 6.30 in de avond geüpdate.
Van de .be domein zou ik het zo niet weten, maar dit is ook niet realtime.

Domeinen als .com, .net, .org, en andere gTLD (Generic Top Level Domain ;-)) worden realtime geüpdate.

SIDN, dns.be en dit soort partijen kiezen ervoor om het niet realtime te doen omdat ze alles willen 'controleren'.

Nu weet je weer wat meer Jan? :-)
Luke Banning schreef op 24.03.2007 22:28
Nu weet je weer wat meer Jan? :-)

Thanks! Je bent een bron van inspiratie voor me ;-)
Volgens mij is het request -> root server -> TLD server -> NS van je host -> antwoord

Dnsstuff.com kan altijd leuk laten zien hoe het werkt (voorbeeld)

Waarbij het antwoord altijd door verschillende servers wordt gecached (o.a. door je provider), hierdoor kan het even duren voordat je domeinnaam overal werkt.
Andries hoe kan dat nou :/ Je vraagt domein.nl op, dan kom je op de root, en daarna pas komt domein server aan bod? Lijkt me niet kloppen.
Een dns-request gaat van top naar low dus je begint bij de rootservers.
@WillemJan Zijderveld:
Het klopt wel degelijk, bij een request (phphulp.nl) ga je eerst naar de root server, deze kijkt welke server hoort bij de .nl, de server die hoort bij de .nl stuurt je door naar de server van je host, en de server van je host geeft een ip-adres terug.

Echter worden veel dingen gecached door je provider, in ieder geval kan meestal de root server stap worden overgeslagen, gezien er wel meer mensen vaak een .nl adres bezoeken. Dus dan kom je automatisch aan bij de .nl server. En als je site echt druk bezocht wordt (phphulp.nl, tweakers.net) dan ga je gewoon automatisch naar de nameserver van de host.

Een afbeelding die het leuk uitlegt:

Reageren