Hi, ik vraag me het volgende af:
Als ik nu een domain name aanvraag bij een aanbieder, waar halen zij die naam dan vandaan, en hoe zit dat systeem dan in elkaar - Moeten die providers dan betalen aan het land (bvb mijnsite.be --> betalen aan belgie) waar ze de naam halen of hoe werkt dat allemaal?
ben benieuwd!!!
Wat misschien ook leuk is, is 'tracert' (trace route).
Een standaard programmaatje in windows die de route vanaf jou pc naar een bepaald domein laat zien..

start de 'dos promt/shell'.
type: 'tracert [domeinnaam/ip]' en geef een enter..

.. leest en huivert ;)
bij een hosting die ik gebruik kun je 's middags een domein aanvragen en een uur daarna is ie up.
waar kan je het beste domeinnamen registreren? transip? en hoe zit dat met het overzetten van nameservers?
@Jurgen
Wat voor domeinnaam?
En als je een .nl ofzo om half 5 besteld is ie inderdaad één uur later online :-)

[edit]
Er zijn zoveel plekken waar je domeinen kunt registreren. TransIP, domeinbulk en Open Domain Registry is handig voor grote aantallen. Wil je slechts één domein naam stap dan gewoon naar een hosting bedrijf toe.
ik heb zo zitten denken... als landen domainnamen kunnen uitgeven, kan iemand met een server dan niet zelf een domain name maken?
.nl is de volgende morgen rond 0700 / 0900 uur ... SIDN update de rootserver rond 0700 uur als ik het goed heb...
Dat is mogelijk, jij kan gewoon een dns server opzetten en een tld toevoegen. Maar je krijgt de andere rootserver nooit aan het hoofd gepraat dat ze het over gaan nemen :) (dus jou ook als root gaan zien, want daar begint het eigenlijk mee)
Als je netwerken opzet(even buiten de webwereld om) gebruik je ook vaak gewoon een domeinnaam, bedrijf.nl bijv. Deze kan evt via SIDN worden geregistreerd maar hoeft niet eens. Dan heb je wel het domein voor je bedrijf, alleen niet voor je website.
dus als ik nu een server (oude pc) laat draaien kan ik die bvb mijndomain.rp noemen. en kunnen mensen van buiten een netwerk dan gewoon naar mijndomain.rp gaan en zo op mn server komen?

een server kost wel 200eur/jaar:-(
Dat kan dus niet ;) Wat de andere servers hebben hem niet toegevoegd...

Reageren