Hallo allemaal,

Omdat mijn duizendste post iets speciaal moest zijn, vond ik zelf een topic starten wel op zijn plaats was... just kiddin'. Ik zat met een vraagje i.v.m. TFT schermen.

Het zit namelijk zo dat volgende week woensdag twee TFT schermen in aanbieding komen in (den) Aldi. Beide zijn 19", maar verschillen in breedbeeld. De widescreen versie kost 'slechts' 20 euro meer dan de gewone versie. Vorig jaar had ik een vergelijkbaar 19" (gewoon) scherm gekocht, maar voor mijn tweede PC heb ik dringend een nieuw scherm nodig.

Nu vraag ik mij af wat het voordeel van breedbeeld is t.o.v een klassiek scherm? Hoofddoel is dat ik er websites op maak, mijn 'office'-taken uitvoer en af en toe eens een spelletje speel ;-) .

Graag jullie mening en advies !
Ponzi
Poeh, dat is wel een lastige vraag en het is goed dat je er al meteen wel bij zet waar je het voor gebruikt. Het voordeel van een breedbeeld scherm icm office moge duidelijk zijn (mits die draaibaar is) omdat je dan een heel a4 op je scherm hebt.
Veel spellen hebben echter nog niet de nu toch veel voorkomende breedbeeldresoluties ingesteld. Bij sommige spellen zou eea een beetje uit kunnen rekken.

Websites maken vind ik prettiger op een breedbeeld, omdat ik daar een paar dingen gemakkelijk naast elkaar kan plaatsen. (maar dat is weer afhankelijk van de groote en maximum resolutie van het scherm) De browser heb ik dan vaak op een "normale" verhouding staan om eea van de layout goed te kunnen testen.
Dankje voor je reactie, Robert. Het ziet er naar uit dat het scherm niet draaibaar is, eigenlijk wel spijtig. De maximale resolutie is 1440x900, dat is breder als ik nu heb (1280), maar lager (1024).

Ergens heb ik er schrik voor dat het té breed en niet hoog genoeg gaat zijn. Ook omdat ik mijn vensters altijd volledig maximaliseer. In principe is ze wat verkleinen geen probleem, maar dan zie ik het nut van een breedbeeld niet echt in.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen...
Ikzelf zit nu achter een laptop ( van me broer ) die een widescreen heeft:) Ikzelf vind het iig heerlijk:) Veel websites die ik ken hebben meestal een grotere resolutie nodig als 800*600 het enigste nadeel is dat je vaak wel een klein beetje meer moet scrollen soms... Maar das opzich niet zo erg verder hoor ik mensen zeggen die met een widescreen spelletjes spelen dat ze dat veel prettiger vinden.

Ik heb hem nu trouwens ingestelt op een resolutie van 1200*800 en kan hem instellen tot een resolutie van 2048*1536

Maar vind hem zo al goed genoeg:)

Maar naast dat. voor websites maken layouts enz.. Vind ik ook alleen maar prettiger werken vooral bij code waarbij je veel naar rechts moet scrollen.

Ik zouw iig voor de widescreen gaan:)

Ponzi schreef op 24.03.2007 11:46
Ergens heb ik er schrik voor dat het té breed en niet hoog genoeg gaat zijn. Ook omdat ik mijn vensters altijd volledig maximaliseer. In principe is ze wat verkleinen geen probleem, maar dan zie ik het nut van een breedbeeld niet echt in.

Zolang je een goede resolutie instelt zal het opzich wel meevallen hoor:)
Dat is inderdaad wel een groot pluspunt, het niet naar rechts moeten scrollen. Jouw resolutie kan wel énorm hoog, vraag mij af of het nog leesbaar is dan.
Qua hoogte valt het reuze mee hoor.. ik heb hem op een resolutie van 1280 bij 800. Werkt prima, bevalt goed (is ook laptop)

@mebus [edit]en dus ook maar @ponzi gezien zijn vorige reactie[/edit]

Je kan een laptop vaak instellen op een hogere resolutie dan dat het beeldscherm eigenlijk weer kan geven. (met de muis aan de zijkant van het beeld scroll je dan met het beeld, dit werkt niet prettig) Normaliter is bij een laptop de maximale weer te geven resolutie (zichtbaar op 1 scherm) die 1280*800 die jij hebt ingesteld. :) Probeer maar eens ;)
Ik kan mijn laptop ook zo hoog instellen, maar ik zie dan gewoon niet meer alles in 1 keer. Soms vind ik dat wel prettig, om snel tussen programma's te switchen, dan zet ik ze allemaal aan in een deel van die resolutie, en met de muis kan ik dan schakelen, terwijl alles open blijft staan. ('t is maar net wat je prettig vind)
Ponzi schreef op 24.03.2007 11:53
Dat is inderdaad wel een groot pluspunt, het niet naar rechts moeten scrollen. Jouw resolutie kan wel énorm hoog, vraag mij af of het nog leesbaar is dan.

Had even op de hoogste resolutie gezet maar was niet meer echt een super beeld. Ik zal nog wel even kijken naar andere resoluties als jij nog eentje weet die jij graag zouw willen gebruiken zeg dan even dan kijk wel even of het er goed uit ziet bij mij. Maar weet wel dat elk beeldscherm anders is hè:)

Robert schreef op 24.03.2007 11:55
@mebus

Je kan een laptop vaak instellen op een hogere resolutie dan dat het beeldscherm eigenlijk weer kan geven. (met de muis aan de zijkant van het beeld scroll je dan met het beeld, dit werkt niet prettig) Normaliter is bij een laptop de maximale weer te geven resolutie (zichtbaar op 1 scherm) die 1200*800 die jij hebt ingesteld. :) Probeer maar eens ;)
Ik kan mijn laptop ook zo hoog instellen, maar ik zie dan gewoon niet meer alles in 1 keer. Soms vind ik dat wel prettig, om snel tussen programma's te switchen, dan zet ik ze allemaal aan in een deel van die resolutie, en met de muis kan ik dan schakelen, terwijl alles open blijft staan. ('t is maar net wat je prettig vind)

Zal even kijken:)
@ Robert: Nja, het is eigenlijk ook maar 100 pixels minder in hoogte, dat is niet echt noemenswaardig.

@ Mebus: De hoogste resolutie haalbaar met het scherm dat ik zou willen kopen is 1440x900 pixels. Als je eens zou willen kijken, zou dat geweldig zijn. Natuurlijk is elk beeldscherm anders, maar dan heb ik toch een beetje een idee van de beschikbare 'ruimte' ;-) .
Zoals robert al zij de beste resolutie voor onze laptop schermpjes is inderdaad maar 1200*800 maar op me eigen beeldscherm 17" ken ik hem makkelijk en goed instellen tot een resolutie van 1600*1200 wat tevens ook de maximale resolutie is van dat beeldscherm. Beeldscherm van 17" is trouwens geen widescreen.

[edit]Splaakgeblek[/edit]

[edit]Gefeliciteerd trouwens met je 1000ste post:)[/edit]
Dankje :-) !

Dan denk ik dat het een widescreen wordt ! Bedankt allebei !
Mischien nog even iets anders: als ik op me 17" de maximale resolutie instel die je kan hebben bij die normale 19" dan heb ik eigenlijk best wel mooi beeld:) Kan me anime series "chobits" goed zien:) Me ouders hebben trouwens beneden een 19" staan zal kijken of de maximale resolutie daar ook op kan en zal dan kijken of het iets is:)

[edit]Ik zie nu ook pas dat de 19" van beneden ook van het merk medion is. Ook was de maximale resolutie daar al ingestelt 1280*1024 en om eerlijk te zijn vond ik het op de 17" mooier als 19" zo ik denk dan toch dat je op de 19" widescreen scherper beeld zal hebben:)[/edit]

Reageren