Helaas, spambots maken in ieder geval wel gebruik van proxies en andermans computers.
Trouwens kwam ik er laatst achter dat de phpBB spambot waar ik last van had gewoon direct een post-request deed naar de login-pagina. Door daarop de veldnamen te veranderen zou al een oplossing geweest zijn (ben nu gegaan voor de simpele vraag)
Als je een CAPTCHA gebruikt, gebruik dan wel een goede want een te eenvoudige is tegenwoordig ook al niet goed genoeg meer. want middels weten ze met een soort OCR scanning princiepe hier ook al mee om te gaan.
?Onbekende gebruiker
15-04-2007 16:04
Inderdaad. Veel vormen erdoorheen en de letters en/of cijfers golvend neerzetten etc. wil vaak goed helpen.
Hoe werkt dat bij de reacties op berichten bij waarbenjij.nu? Ik zie daar nooit spam staan. Wanneer ik een bericht plaats krijg ik een js alert waar ik op OK moet klikken. Is dit al voldoende voor een anti-spam/bot oplossing?
Wat ook tegen sommige spam bots werkt is als ze bijvoorbeeld een reactie proberen te plaatsen, deze niet onmiddellijk weer te geven, maar bijvoorbeeld vijf minuten te wachten. Vreemd genoeg komen ze na een tijdje niet meer terug. Mijn blog heb ik zo (en mede IP ban) volledig spamvrij gekregen en dit al gedurende twee maanden :-) !