Ik heb in mijn database een datumveld staan:
DD-MM-JJJJ
Ik wil hieruit het jaar halen (JJJJ) zodat ik een overzicht kan maken op bv. het jaar 2006.
Kan iemand mij een tip geven over waar ik naar moet kijken om dit te bewerkstelligen? Want ik weet niet echt waar ik moet beginnen hiermee, ik kan immers geen explode() of substr() gebruiken in SQL :)
Ik hoop overigens wel voor jou dat het veld ook echt een DATE of DATETIME veld is in de database en niet een varchar, want dan pak je het verkeerd aan.
Anders moet je de datum selecteren en een substr($datum, -4) doen...
Heren, jullie hebben het niet helemaal begrepen geloof ik. Als je een overzicht wil van 2006 kan je wel YEAR() gebruiken, maar dan selecteer je alles en kan je met PHP wel gaan uitzoeken, alleen is dat niet netjes.
[edit]
Als je een overzicht op jaar wil zal je dus in je WHERE moeten kijken of het jaar uit je datum het jaar is wat je wil zien.
[/edit]
@Wout
Staat je datum echt als DD-MM-YYYY in je tabel (ik hoop het toch echt niet, dit is ten zeerste af te raden), of is het wel van het type date?
Als het wel het type date is, wat erg is aan te raden om de MySQL functies die hiervoor zijn gemaakt te kunnen gebruiken:
<?php
$jaar=2006;
$query="
SELECT
Kolom1,
Kolom2
FROM
tabel
WHERE
YEAR(datum) = '".$jaar."'";
?>
Het kan zijn dat het zonder quotes in de query moet, dan wordt die zo: