Ik heb in mijn database een datumveld staan:
DD-MM-JJJJ
Ik wil hieruit het jaar halen (JJJJ) zodat ik een overzicht kan maken op bv. het jaar 2006.
Kan iemand mij een tip geven over waar ik naar moet kijken om dit te bewerkstelligen? Want ik weet niet echt waar ik moet beginnen hiermee, ik kan immers geen explode() of substr() gebruiken in SQL :)
Als je dit van plan bent, moet je wel even een kolom maken voor de nieuwe datum eerst, en van het type date..
[edit]
En het is echt aan te raden het nu goed te doen. Je zal altijd zien dat er steeds meer gaat veranderen, of dat ze steeds meer veranderingen door willen voeren. Als je er dan geen date vorm van hebt gemaakt krijg je steeds ingewikkeldere query's en gaan deze ook steeds meer rekencapaciteit innemen (dus duren langer) als de tabel groter wordt.
Als ze straks op maand en jaar overzichten willen, krijg je een hele onoverzichtelijke en ingewikkelde query (nog wel begrijpbaar, maar niet handig om mee te werken) Als je het dan als date, in een date veld hebt opgeslagen kan je gemakkelijk de SQL functies daarvoor gebruiken, en heb je dus een gemakkelijkere query en is het script ook beter voorbereid op "de toekomst" (qua nieuwe eisen van de eigenaar van de site)
[/edit]
Heren, jullie hebben het niet helemaal begrepen geloof ik. Als je een overzicht wil van 2006 kan je wel YEAR() gebruiken, maar dan selecteer je alles en kan je met PHP wel gaan uitzoeken, alleen is dat niet netjes.
[quote='Robert schreef op 06.04.2007 09:33']Heren, jullie hebben het niet helemaal begrepen geloof ik. Als je een overzicht wil van 2006 kan je wel YEAR() gebruiken, maar dan selecteer je alles en kan je met PHP wel gaan uitzoeken, alleen is dat niet netjes.
Hij wilde een tip, geen oplossing :P[/quote]
Klopt, maar als hij aangeeft dat hij alles van 2006 wil selecteren, en jullie geven hem een oplossing die alleen jaartallen weergeeft, dan is nog niet erg duidelijk hoe het nu zit. :)
Als je een goede tip had willen geven had je kunnen zeggen: gebruikt YEAR(datum) in je WHERE clause :P