Okee, ik ben om.

Ik heb genoeg van de beperkingen van MySQL. En ik wil een goede database opzetten. Ik heb net een domeinnaam gereserveerd bij een host die ook postgre ondersteunt.

Graag wat tips van mensen met ervaring op het gebied van PostGre.

groeten, Jan Koehoorn
Boaz schreef op 21.04.2007 23:46
[quote='mebus schreef op 21.04.2007 23:34']Vooral views lijken me handig om te gebruiken:)

Views kan je in MySQL ook gebruiken.[/quote]

O:p Weet ik dat ook:)
Alles goed en wel, maar heeft iemand een top drie van do's en dont's voor me?
ik snap geen verschil tussen mysql en postgre sql, waarom zou je eigenlijk overstappen?
Hallo? Is this for real?
[edit]Lees deze eens voor de gein.[/edit]
Handig om te weten, En heb ik toentertijd PostgreSQL maar van mijn server verwijderd en toen Mysql erop gezet. Jammer dat veel van mijn ontwikkel omgevingen van derden met een Mysql db werken.

Ik neig ook steeds meer om iets anders te proberen maar word gedwongen om het bij mysql te houden.

Erg vervelend.

Do's:

- Gebruik de "transactions" voor query's die meerderen tabellen beslaan (net als bij InnoDB van MySQL
- Ga (evt. nog beter) normaliseren in je tabellen en maak externe sleutels aan
- Let op: Als je in PostgreSQL date en time functies gebruikt, dan MOET je een alias opgeven. Zonder zal het niet werken.
Volgens mij voor je de query's zo uit: pg_query en je connect zo pg_connect
verder zijn de query's zelf gewoon hetzelfde
De Do en Don'ts van PostgreSQL. Ik was de fouten van mysql aan het lezen toen ik dit tegen kwam, ik weet er niks van af, dus alsjeblieft.
Gewoon mee beginnen Jan :) Dat komt vast helemaal goed.
Enig probleem dat ik ooit tegen ben gekomen is het gebruik van hoofdletters in bijv. tabel- / kolomnamen, daar kun je alleen maar mee werken als je dubbele quotes gebruikt, dus doe gewoon alles lowercase (zoals het eigenlijk ook hoort).

Yapf.net is inderdaad een waardevolle bron van informatie, zelf ben ik op dit moment bezig met een 2e deel van de PostgreSQL-tutorial, waarbij ik ondermeer dieper in ga op de mogelijkheden van stored procedures, relaties, beveiliging en het gebruik hiervan in de praktijk. Op dit moment zijn het +/- 3 A4-tjes, ik hoop het binnen nu en 3 weken af te ronden.
@ Remco: de artikelen op yapf had ik al gelezen. Die tweede tutorial van je daar kijk ik naar uit ;-)

Intussen ga ik alvast eens wat snuffelen in de documentatie.

Reageren