Yooo,

Ik kom weer even vervelen. Straight to the point:
Ik heb een database(ohja?) met 6 tabellen(eigenlijk 8 maar die doen er niet toe):

auto
diversen
games
natuur
sport
webshop

Nu heb ik een scriptje waarmee ik nieuwe templates kan toevoegen, simpel een dropdown menu voor welke tabel(catagorie) en waar input veldjes.

Wat wil ik nu? Nou dat is dus dat wanneer ik een nieuwe toevoeg, die in een lijstje van "5 laatste templates" komt te staan. Ik werk niet met tijden dus ik geef ze geen tijd mee wanneer ze geplaatst zijn.

Ik dacht dat ik dan misschien een nieuwe tabel moest aanmaken met daarin 5 ids? Die dan steeds veranderen? (ofzo) Maar ik zal geen flauw idee hebben hoe dit ten uitvoering te brengen.

Misschien weet 1 van jullie hoe ik dit moet doen? Of weet een betere manier?

In iedergeval, ik hoor het graag!

Alvast, Bedankt!

Mvg, Vincent!

[edit]
Huh hoe komt hij in deze cata? Kan iemand hem ff switchen?
Boaz
Done![quote=Vincent]Tnx
[/quote]
[/edit]
Klopt het nou dat je per categorie een aparte tabel hebt? Lekkere manier van je database gebruiken...

Wanneer je gewoon alles in 1 tabel hebt, met een tweede tabel ernaast die de categoriën bevat kan je het volgende doen:

tabel template

id | naam | datum_toev | cat

tabel categorieën:

tabel categoriën:

id | naam | memo

anyway, op deze manier heb je dus een veel beter overzicht, minder gezeur met query's die je nu wil voor die laatst toegevoegde dingen.

Je maakt gewoon een query met LIMIT 0,5 erin, en order dus bij datum ASC

Maak van datum een DATETIME veld!

Succes met het verbouwen van je database ;)
Lol, en met het verbouwen met het script :-P
omg
ik doe mn best :-P
Snap je wel wat ik bedoel en snap je het feit dat je echt onhandig bezig was? Daar gaat het nl om. Je gebruikte je database gewoon als veredeld .doc document. Niet echt slim omdat de database zelf nl veel meer kan!
Ik begrijp het :-P maar het was simpel om het zo te doen :-P
wat bedoel je in dit stukje:

tabel categoriën:

id | naam | memo

met "memo"?

[edit]
Ik begrijp het trouwens nog niet egt?

Waar dient de tabel categorien voor?
Je kan de catagorieen er in opslaan??
Huh? en die id's werken genormaliseerd of
Cata's:
id 1 : Autos
id 2 : Games

Is het ook zo dat het hierdoor ook sneller werkt?
[/edit]
memo? Een beschrijving ofzo? Niet zo spannend denken, gebruik gewoon eens even je logische verstand :D Het gaat vooral om de structuur, niet om de veldnamen
Oke xD Maar de tabel categoriën is toch eigenlijk niet nodig?
Wil je kunnen selecteren op categoriën?
Ja, maar dan kan ik toch ook

SELECT * FROM template WHERE cat=1 ORDER BY id DESC LIMIT $start, $end

of zie ik dat fout?
Dat kan ook inderdaad. Alleen misschien dat je nog een beschrijving of iets wil van die categorie? Een beschrijving hoeft maar de naam van de cat te zijn...

Reageren