Yooo,

Ik kom weer even vervelen. Straight to the point:
Ik heb een database(ohja?) met 6 tabellen(eigenlijk 8 maar die doen er niet toe):

auto
diversen
games
natuur
sport
webshop

Nu heb ik een scriptje waarmee ik nieuwe templates kan toevoegen, simpel een dropdown menu voor welke tabel(catagorie) en waar input veldjes.

Wat wil ik nu? Nou dat is dus dat wanneer ik een nieuwe toevoeg, die in een lijstje van "5 laatste templates" komt te staan. Ik werk niet met tijden dus ik geef ze geen tijd mee wanneer ze geplaatst zijn.

Ik dacht dat ik dan misschien een nieuwe tabel moest aanmaken met daarin 5 ids? Die dan steeds veranderen? (ofzo) Maar ik zal geen flauw idee hebben hoe dit ten uitvoering te brengen.

Misschien weet 1 van jullie hoe ik dit moet doen? Of weet een betere manier?

In iedergeval, ik hoor het graag!

Alvast, Bedankt!

Mvg, Vincent!

[edit]
Huh hoe komt hij in deze cata? Kan iemand hem ff switchen?
Boaz
Done![quote=Vincent]Tnx
[/quote]
[/edit]
Zo had ik nog niet gedacht maar ok :-) goed idee ;-)
En dan moet ik dus de laatste templates selecteren door:
ORDER BY id DESC LIMIT 1, 5
?
Neem ik aan? Als dat goed is ga ik dat ff maken
Zoek zelf eens even op mysql LIMIT... Er is voldoende op internet (of de paginatie scripts hier op phphulp) te vinden. Zelf even zoeken en puzzelen is wel zo leerzaam!
Mischien verstandig om iets te gaan lezen over Database Optimallisation (er zijn namelijk 3 normen die je kan hanteren)
Opzich heb je voor zo'n simpel iets niet een hele normalisatie nodig. Wanneer je logisch nadenkt heb je dat automatisch.

Wanneer je bepaalde temlates in twee categorieën wil weergeven kan je met een koppeltabel werken waar je dus het template id en het categorie id in zet.

tabel template_cat
template | cat

Wanneer je template 1 in categorie 4 en 5 wil weergeven voeg je de volgende records toe:

1 | 4
1 | 5

Zo heb je een minimum aan informatie, maar wel het gewenste resultaat! Denk er maar eens over!

Crispijn

Reageren